Weerkanaal onduidelijk

App version: 2.27.2_
Phone OS: 14.5____
Problem description: screens niet naar beneden

Hallo,
Een vraag: Waarom gaan mijn screens niet naar beneden als ik een trig aan maakt die jullie voorstellen ?Daar staat in bij zonnig weer, zoals gister en vandaag als ik naar buiten kijk en een weer app bekijk waar in ook staat zonnig.
Waarom gaan mijn screens om het uur ongeveer wel naar beneden als ik zelf een trig aanmaakt met het is vandaag onbewolkt? wat het dus ook was gister en nu vandaag ook weer wordt.
en wat is nou het verschil tussen onbewolkt en zonnig?

als ik in de app kijk heb ik mijn locatie goed ingevuld en staat aan.

Zou graag hier antwoordt op willen hebben of dat iemand contact opneemt om dit eens door te spreken want zo werkt het dus niet

Is hier nou niemand die hier op reageert van olisto ?

Beste @AGD,

Wij maken hier direct gebruik van de informatie die onze weerprovider (Foreca) doorstuurt. Daar kunnen wij de volgende statussen uithalen: https://developer.foreca.com/resources. Die vertalen wij vervolgens naar de statussen en opties zoals je die in de app ziet. Wel kan ik me voorstellen dat bij ons die vertaling nog niet altijd even juist is. Ik ga voorstellen om even op de planning te zetten om opnieuw naar deze vertalingen te kijken om dit wat duidelijker te maken! Mochten we daar praktijkervaring bij nodig hebben zouden we mogelijk graag even contact opnemen!

Mijn voorstel:
D000, D100, D500: Helder
D200, D300: Half bewolkt
D400, D600: Bewolkt
Mogelijk dat dit betere resultaten geeft

Op dit moment is het in Dordrecht echt heel zonnig en Foreca geeft aan ‘voornamelijk helder’ tot ‘deels bewolkt’ maar Olisto geeft ‘bewolkt’
Graag hoor ik van jullie of dit nog wordt opgepakt/aangepast?

Graag hoor ik nog van jullie of dit nog in de planning staat en zo ja wanneer we dan een reactie kunnen verwachten.
Het voorjaar is begonnen en ik wil proberen om de zonneschermen wat beter aan te kunnen sturen.
Alvast bedankt voor jullie inzet.

Het zou idd wel erg handjg zijn als jullie de gradaties in bewolking van foreca in de weer conditie zetten zodat we ook kunnen triggered op half bewolkt bijvoorbeeld.

Kleine update: Ik ben momenteel op een laag pitje (naast mijn overige werkzaamheden) bezig om een aantal verbeteringen aan het weerkanaal te doen waaronder een duidelijkere (en meer 1-op-1) mapping te maken tussen foreca en Olisto.

Ik hoop heel erg dit in de komende maand af te kunnen ronden. Het idee daarin is om alle statussen weer te geven zoals foreca die aan ons doorgeeft: https://developer.foreca.com/resources (alleen dan niet verschillend tussen nacht en dag)

Mochten jullie betere ideeën hebben hoor ik het graag, dan kan ik het gelijk meenemen.

Mij lijkt het prima dat je de Foreca codes 1 op 1 overneemt.
Een ander probleem is volgens mij dat niet de gegevens van de aangegeven plaats worden doorgegeven maar die van het dichtstbijzijnde weerstation. Ik heb bv Dordrecht de laatste tijd gevolgd waarbij altijd de gegevens van het weerstation Zestienhoven bij Rotterdam worden doorgegeven.
Dit is een verschil van ca. 25 km en dan wordt het toch lastig om lokaal eea met de juiste weerconditie van het moment aan te sturen. Mogelijk kan je hier ook nog eens naar kijken.

Ik zie dat jullie er al mee bezig zijn. Hoop dat het snel wordt aangepast :slight_smile:
ik zie nu bij foreca een status overwegend helder, en idd schijnt nu de zon tussen wat wolken. Dat alleen al zou een hele verbetering zijn voor zonneschermen :slight_smile:

Is er nog enige activiteit m.b.t dit onderwerp?

Jazeker, de implementatie is afgerond en wordt getest. Er lijkt namelijk ook nog iets van een discrepantie met Foreca zelf te zijn. We gaan de nieuwe implementatie in eerste instantie even achter de expert-modus van de app naast de huidige implementatie lanceren. Op die manier kunnen we ook van jullie horen of het beter werkt zonder jullie huidige triggs kapot te maken.

Oké en dank. We wachten het even af.

Hoi,

Als ik iets moet testen en hoe hoor ik het graag.
Hoe sneller het beter wordt hoe beter :slight_smile:

René

Hoi, kun je me zeggen wat de status is van t nieuwe weerkanaal?

Hoor t graag

René

Zodra apple de nieuwe release goedkeurt gooien wij het weerkanaal open

ik heb android, maar neem aan dat die al goedgekeurd is dan :slight_smile:

Het heeft even geduurd maar het is eindelijk zover. De nieuwe weersconditie staat live.

Hoe kom ik eraan

  • Zorg dat de Olisto app geupdatet is (2.32.1)
  • Sluit de app even volledig af en start deze weer op
  • Zet de expert modus aan (Meer → Profiel en Instellingen → Instelling → Expert Modus)
  • Nu moet er een nieuwe optie zijn bij het weerkanaal. Naast Weer Nu, Vandaag en Morgen is er ook Weer [nieuw].

Wat is er anders?

  • De indeling is iets veranderd. In plaats van dat je eerst kiest voor ‘vandaag’ of ‘nu’ kies je dat pas in een latere stap
  • Bij weersomstandigheid kan je nu met grotere precisie kiezen wat voor omstandigheden de trigg in de gaten moet houden. Ja, dit betekent dat je meerdere condities kan kiezen.

Wat hopen wij van jullie?

  • Jullie zijn de eerste die het kanaal kunnen gebruiken. Graag hoor ik van jullie eventuele verbeteringen. Ik kan niet alles beloven, maar nu het kanaal live staat kan ik snelle wijzigingen doen naar jullie wensen.
  • Wij zijn nog wel steeds afhankelijk van de data van Foreca. Dus zegt Foreca dat in Utrecht het zonnetje schijnt, maar in werkelijkheid plenst het, dan zegt Olisto helaas gewoon dat het zonnetje zou moeten schijnen. Mochten jullie dit echter merken, dan kunnen jullie toch nog iets testen om dit te verbeteren. Mocht de status zoals hier aangegeven https://www.foreca.com/ niet overeenkomen met de gegevens zoals Olisto die aangeeft, laat dit ons dan weten met de tijd, het verschil in status en evt. een screenshot van de website. Dan kunnen wij dit bij Foreca aangeven.

Veel plezier en succes ermee!
Wij horen graag van jullie :olisto:

Ziet er goed uit!
Gelijk even wat zonwering triggs aangepast. Ga morgen zien of t werkt :slight_smile:

Nou, de eerste test lijkt al niet te werken, het is compleet onbewolkt en de zonneschermen worden niet getriggerd. Gisteren met de oude weer instelling werkte het nog. Zie acreenshots voor de huidige instelling.
Screenshot_20220603-070040_Olisto Screenshot_20220603-070005_Olisto Screenshot_20220603-070001_Olisto