Tuya / (Smart life / Calex / Hema / Kruidvat / Action / LSC smart connect / ...)

Als het goed is zoude de spullen die rond de kerst bij LIDL verkocht werden voor Home Automation ook origineel van Tuya zijn. Alleen heeft LIDL wel hun eigen app er voor uitgebracht. En ook de aansturing van de patronen voor de kerstverlichting werkt alleen via die app. Zou mooi zijn als de LIDL spullen dan ook via de TUYA koppeling aan ye sturen zijn. Al is het alleen maar dat aan en uit werkt.

Ik heb geen smart kerstverlichting van de Lidl. Wel de stekkerdozen en bewegingsmelder. Deze werken gewoon via Tuya

Ik heb ook voordat ik de gateway van LIDL ging gebruiken, de kerstverlichting aan de KAKU gehangen. EN dat werkt dus ook, alleen kan je dan alleen kleuren kiezen die in het pallet zitten. Dus alles rood, groen, blauw, bruin, paars, etc. Maar LIDL heeft dus ook 16 patronen toegevoegd, zodat je ook knipperende ledjes er tussen hebt zitten, of b.v. een bewegende nederlandse vlag er van kan maken. En dat werkt tot op heden helaas alleen als je de gateway van LIDL gebruikt en hun app.

Hi All,
Today I bring good news. Namely: If you open the Olisto app and check the channels, you will find a brand shiny new one. Indeed, Tuya has finally made itā€™s way into Olisto!
There are a few limitations; not all of the devices can be supported, and there are no conditions. But it should offer everything you need for most common use-cases: controlling lights, smart plugs, window blinds and scenes. It also supports some thermostats and heaters/fans, but not all.

To make this work we use an API that Tuya implemented for Home Assistant. If your device is not supported it is highly unlikely we can do anything about it; please write an email to Tuya support and ask them to support the device on their Home Assistant API. If your device does show up but mis-behaves, let us know.
Also keep in mind that if you want to control a device that is not directly available, you can always make a scene (ā€˜Tap-to-runā€™) for it in the device app, and trigger that scene from your trigg.

This channel should support most brands using Tuya. Or actually the branded apps you control the devices with; thatā€™s what matters. if you have products connected to multiple branded Tuya apps you will be asked to choose one brand during the login flow. You can only have one such brand connected to Olisto at a time. However be advised that while the apps from most brands only support a limited range of devices, any Tuya based device can be connected to the Smart Life app.

We have not been able to test the channel with any devices that connect using the Zigbee bridge; if you have one, please let us know if it works.

Happy trigging,

Daniel

3 likes

Thanks for the new channel. I gave it a quick test, and it works for Tuya-supported WiFi lights and switches - no great surprise, since I already use the same api successfully with Home Assistant. That api has been a bit problematic for Home Assistant due to arbitrary changes by Tuya, most recently a rate limit that prevents querying the status of devices for 5 minutes after a state change. But Olisto avoids some issues by not supporting any conditions.

My Zigbee bridge isnā€™t supported by Tuya, so unfortunately I canā€™t test Zigbee devices.

Hoi Daniel, heel fijn dat Tuya nu ondersteunt wordt. Mijn dank voor het toevoegen. De lampen werken keurig. De zigbee stopcontacten worden helaas niet ondersteunt. Hopelijk volgen deze nog. Groet Henk

Hi Daniel
Goed te lezen dat Tuya is toegevoegd aan Olisto
Helaas lukt het mij niet om deze te koppelen
Na de autorisatie pagina komt hij weer terug met de eerste pagina om TuyaSmart te koppelen

Hi @rodwil56, kun je een screenshot delen van het scherm waar je weer terugkomt?
@hmaat, bedankt voor het testen van Zigbee. Ik zal dan vermelden dat het alleen werkt voor WiFi devices.

@Daniel zie nu tot mijn verbazing dat de connectie nu wel gemaakt is misschien is er een delay geweest in het aan melden maar toch bedankt voor je reactie
Groet Rob

Thanks for testing @DPAmes! That is indeed exactly why weā€™re not offering conditions. Plus the fact that only very few things can be queried anyway. However I must say that a query-based API can never be sustainable for these kinds of applications. Imagine having millions of users querying all their devices every second; that will become very expensive very quickly.
Tuya does have better solutions for this, as well as to control all their devices, but those are only available to the brands that sell the devices. Which is why it can help to make the brands you bought the products from aware of your interest in a connection with Olisto.

Hoi Daniƫl,

Net ontdekt dat een lang gekoesterde wens om TuyaSmart te kunnen gebruiken in Olisto is gehonoreerd. Chapeau!!
Al mijn slimme stekkers lopen namelijk via TuyaSmart. Net een paar triggs gemaakt en het werkt probleemloos.
Thx
Groetjes, Ton.

1 like

Ik kan bevestigen dat ook de LIDL gateway en kerstverlichting nu aan te sturen zijn. Echter, je ziet de verlichting niet rechtstreeks. Maar de SMART RULES die je hebt aangemaakt in de LIDL app, worden wel zichtbaar. Dus als je een AAN en UIT rule maakt, dan kan je die aanroepen in OLISTO. Geef het wel een korte logische naam, want OLISTO laat alleen een kort deel van de omschrijving door.

Leuke is dat de tijdaansturing via OLISTO precies op de minuut gaat en die van LIDL ergens in het midden van een minuut.

Hoi Rai, doe je dat in de Lidl app of in SmartLife.
Ik krijg het namelijk niet voor elkaar.

Heb wel een Lidl gateway in de SmartLife app aangesloten (echter ook weer zo om te zetten naar de Lidl app).

Zowel in SmartLife als in Lidl lukt het mij niet een zigbee apparaat via Olisto aan te sturen.

Lidl wordt sowieso niet gezien in Olisto

Heb alleen de LIDL app en OLISTO. Verder niets extra nodig. Dus ja, die rules zijn dus in de LIDL app aangemaakt. Echter het duurt wel zoā€™n 30 min voor ik ze zie in OLISTO. Ook als je dus een naam aanpast in LIDL app duurt het dus een tijdje voor je het in OLISTO ziet aangepast. Niet echt erg.

Hoi Daniel,

Meteen ook nog even een vraagje. Stel ik connect een ZIGBEE dimmer knop van de IKEA of een ZIGBEE raam sensor van KAKU met die TUYA gateway van LIDL, is die dan ook als input te gebruiken in OLISTO? Want ik zoek nog steeds een manier om dit mogelijk te maken. KAKU geeft dit namelijk niet door. Want als dit wel werkt, dan ga ik mn KAKU sensoren migreren en dan via OLISTO de KAKU aansturen.

@Rai, helaas zijn condities op het Tuya kanaal niet mogelijk. Wellicht kun je bij Lidl aangeven dat je een koppeling met Olisto zou willen, als we direct met Lidl kunnen koppelen kunnen we meer.
@hmaat je zou dan zoals Rai beschrijft in de smart life app een ā€˜Tap-to-runā€™ scenario maken dat je Zigbee apparaat aanstuurt, en dit scenario vanuit Olisto aanroepen.
We kunnen maar eens per 10 minuten de lijst van apparaten/scenarioā€™s ophalen dus het kan idd even duren voordat een nieuw scenario in Olisto beschikbaar wordt. Als je het na (ruim) 10 minuten niet ziet dan helpt het wellicht om de Olisto app opnieuw te starten.

Hoi Daniel, dank voor de tip.
Heb het geprobeerd en Tap-to-run scenarioā€™s worden idd in Olisto weergegeven. Kan nu dus toch mijn zigbee apparaten instellen. Zij het met een omweg

@hmaat, mooi dat het zo werkt. Ook voor jou de tip, geef bij de Lidl klantenservice aan dat je graag ondersteuning voor Olisto zou zien. Hoe vaker ze dat van hun klanten horen, hoe groter de kans dat het er ooit komt.

Al gedaan.

Dit is hun antwoord: Ik heb je suggestie doorgestuurd! Wellicht dat het in de toekomst wel mogelijk is! ^Melissa

2 likes

Ik heb dus direct toen deze info bekend werd de koppeling gelegd tussen mā€™n LIDL hub en OLISTO. En dit werkt nog steeds prima.

Nu weet ik dat het volgende onderwerp niet echt thuis hoort binnen dit forum, maar misschien dat iemand hetzelfde heeft ondervonden of een idee heeft waar het wel te vinden is:

Dus dacht, TUYA is ook te koppelen aan SMARTTHINGS. Zou de LIDL dan ook aan SMARTTHINGS te koppelen zijn? Als ik in ST dan TUYA als device kies, dan krijg ik net als bij OLISTO een inlog pagin te zien. Echter, het lijkt of die voor OLISTO naar een server park in EU gaat en die van ST naar 1 in de USA. Gevolg is dat die inlog pagina blijft ontkennen dat hij mij kent. @Daniel : Weet jij of er inderdaad verschillende regioā€™s zijn? Zo ja, heb jij misschien dan nog de link naar die EU pagina die jullie binnen OLISTO gebruiken? Want anders moet ik weer eerst mā€™n link tussen OLISTO en TUYA verbreken om achter die URL te komen.