Lichten aan en uit bij een bepaalde lichtintensiteit?

Ik laat de lichten nu aan en uit gaan, gebaseerd op de zonsopkomst en ondergang en dan een half uur daarvandaan. Dat half uur blijkt alleen nogal tekort te schieten op sommige dagen en op andere dagen weer veel te laat/vroeg te zijn. Dus ik dacht: is het niet mogelijk om een trigg te maken gebaseerd op lichtintensiteit? Ik kan natuurlijk een sensor kopen en die dan aan mijn station hangen, maar valt zoiets niet te doen met een online dienst? Gebaseerd op het weer, de tijd van het jaar, etc?

Zonnepanelen zijn ook een mooie indicator.

Ik heb wel goede ervaringen met “licht aan bij bewolking”. Maar dit is wellicht afhankelijk van de situatie.

Heb al eerder hier een vraag over gesteld. Helaas werkt de lichtsensor van KAKU niet hierin (geen tweeweg communicatie, kan het signaal niet oppakken). Zou het heel erg fijn vinden als er ergens iets te koppelen is want het irriteert mij ook namelijk.
Dus ik volg voor een goede oplossing.

Als de verlichting ook van KAKU is, moet dit toch geen enkel probleem zijn? Extra voorwaarden vanuit Olisto kan je doen door middels Olisto regels in KAKU in- en uit te schakelen.

Dat dacht ik ook prinsreinier maar helaas lukte het mij niet en bij navraag bij KAKU bleek dat de lichtsensor niet werkte als trigger in Olisto. Heb toen de lichtsensor weer geretourneerd. Is al wel langer terug maar het product is sindsdien niet gewijzigd.

Ik heb dat als volgt opgelost.
Met KaKu schakel ik de lamp(en) een half uur voor zonsondergang in.
Met olisto schakel ik de lamp(en) een uur voor zonsondergang in als het bewolkt is.
Dus als het bewolkt is schakelen ze op beide momenten, maar de tweede schakeling merk je niet.
Dit gaat meestal goed, behalve als de weersconditie niet goed wordt weergegeven.
Soms geeft het weerstation, dat ik gebruik, bewolkt weer af terwijl dat niet zo is, of omgekeerd.

Peter

1 like

Peter, mag ik vragen welk weer station jij gebruikt? Of gebruik je het weerkanaal van Olisto? En dank voor je uitleg, ik ga deze er ook invoegen.

Voor een paar euro ESP8266 ESP 12E WiFi Wifi Development Board en lichtsensor op Amazon kopen, beetje programmeren en je lichten via WIFI besturen met een WebHook op basis van reĂŤle licht intensiteit.

Ton dank, maar ik haak af op een beetje programmeren en het woord webhook. Dat is mij te ingewikkeld. Triggs maken lukt prima maar zodra het op programmeren aankomt dan haak ik af helaas. Vandaar mijn vraag of er een apparaat is dat ik simpel kan koppelen aan Olisto.

Hallo Anita, ik heb zelf deze schemerschakelaar van KaKu ook en gebruik deze in een regel in de ICS-2000 en kan dan een hele serie acties laten aansturen op het signaal van deze ABST-604.
Het kàn dus wèl op deze (eenvoudige) manier.
In een regel als trigger deze sensor gebruiken en dan werkt het prima!

1 like

Dank Albert, het kan dus wel. Wat bijzonder dat ik dan van KAKU te horen heb gekregen dat dit niet kan. Ik ga 'm nogmaals bestellen en knutselen met een regel. Top want wij ergeren ons als het licht aangaat terwijl dit nog niet nodig is (zonnige dag) en als we het licht handmatig moeten aandoen bij een bewolkte dag of bij een regenbui. Hoe verwend kan je zijn. :wink:

Hallo Anita, ik had jouw berichtje gelezen en dacht zelf ook dat de KaKu schakelaar alleen direct een lamp oid aan kon sturen, maar op een mailtje aan KaKu kreeg ik dit als antwoord: ’ Ook hebben wij zelf een schemer sensor de ABST-604 welke u in een regel kan opnemen om zo meerdere lampen aan of uit te zetten.’
Dat heb ik gedaan, ik had al zo’n schakelaar liggen, en inderdaad, het werkt!

1 like

Hoi Albert, gelijk gisteren een ABST-604 gehaald maar helaas, ik krijg het niet voor elkaar om te koppelen met ICS. Kan jij een omschrijving maken van hoe dit te doen? Ik had verwacht dat ik bij Regels, +, regel geavanceerd, naam invoegen, trigger + iets van 'zonsopkomst of ‘zonsondergang gedetecteerd’ zou krijgen. Dit is bij mij niet het geval. Direct koppelen lukt wel maar leidde vanmorgen tot aan en uitgaande lampen dus ik heb alles weer ontkoppeld. Lijkt mij ook niet de bedoeling. Ik wil de lichtsensor als trigger op de ICS hebben zodat ik een trigger kan maken die het tijdstip voor zonsopkomst of zonsondergang kan vervangen. Kan jij mij helpen? Alvast dank!

Hallo Anita, ik heb het volgende gedaan:
een regel aangemaakt met als trigger de schemerschakelaar die zonsondergang detecteert, binnen tijdvak 7:00 en 20:30
Vervolgens als actie een push notificatie ‘bewolkt / donker’ verstuurt en dan een aantal scenes activeert.
Bij mij werkt dit prima!
Wèl de juiste lichtsterkte instellen op de schemerschakelaar. (De tijdsduur heb ik op 1 uur ingeschakeld staan op de schemerschakelaar.)

1 like

Anita, nog even, de schemerschakelaar heb ik toegevoegd aan een ruimte (mijn kamer) met ‘+’, dan krijg je ‘Nieuw apparaat toevoegen’, dan wordt je naar een volgend scherm geleid, daar ‘Trust Smart Home’ als merk kiezen, dan de ‘Start Line’, dan ‘Sensoren’ en daar kun je dan de ‘Schemersensor’ selecteren en vervolgens de instructies volgen

2 likes

Ja, dit is inderdaad wat ik niet goed heb gedaan. Ik had de sensor niet toegevoegd aan een kamer en dus vond ik hem niet. Nu lijkt het probleem opgelost. Dank je wel!
Ik ga verder programmeren. Top!

Nog even een update. De programmering is nu prima gelukt. Alleen werkt de ABST-604 niet goed. Het lijkt wel alsof het signaal soms wel en soms niet overkomt. Ik heb de sensor er weer uit gesloopt en we doen het weer ‘ouderwets’ met de instelling op de zonsondergang.
De ABST gaat terug naar de winkel.
De klantenservice van KAKU wist overigens ook niet wat het probleem was. Die heeft al de ICS herstart maar dat gaf ook geen soelaas.

Hallo Anita, bedankt voor dit berichtje.
Apart, mogelijk heb ik geluk, want hier werkt het wel naar behoren. Had jij wellicht een vrijdagmiddag of maandagochtend product? :wink:

Leuk dat er opties zijn hiervoor, bedankt @Albert voor de tip. Zijn er nog meer dingen die jullie kunnen bedenken met zo’n sensor? @Anita, hoor graag nog even of het de 2e keer wel gelukt is!

Nee, de schakelaar is terug naar de winkel. Ik heb weer ‘ouderwets’ de zoveel minuten voor zonsondergang en opgang aan.