Krijg zeer regelmatig de melding "Ther seems to bee a a problem with the toon onterface"

Hallo Andre,
Als je naar meer -> kanalen -> Eneco Toon gaat zie je daar als het goed is een knop ‘Opnieuw verbinden’. Die moet je hebben.

Hoi Daniel,

Ik zie inderdaad een rood uitroepteken staan bij toon, als ik opnieuw koppelen indruk, moet ik vervolgens inloggen bij eneco, wat ook gewoon lukt, echter krijg ik dan de melding error connecting channel. Toon is unreachable.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat er gisteren een nieuwe router (TP-Link AX55) is geplaatst en de koppeling van Toon met mijn nieuwe router niet echt soepel verliep. Uiteindelijk is het wel gelukt.

Hoi Andre, gaat het bedienen en uitlezen van de Toon via de Toon app wel goed?

Hoi Daniel, Vanochtend stond er bij TOON in de kanalen ineens weer een vinkje (terwijl gisteren het opnieuw koppelen niet lukte). Een aantal trigs voert hij netjes uit, maar eentje is nog steeds onstabiel. Ik heb geen ingewikkelde trigs. Uit en aan op vaste tijdstippen.

Het bedienen van mijn stekkers vanuit de toon app werkt prima, echter heb ik ook een aantal HUE lampen gekoppeld en die reageren heel erg traag. Als een HUE lamp vanuit de TOON app aanzet, kan het wel 4 a 5 seconden duren voor de lamp schakelt.

Dat was al zo met de oude router, echter met de nieuwe (die wel veel sneller is voor internetverkeer) gaat het reageren op de HUE opdrachten een stuk trager.

Hallo Andre, welke trigg werkt nog onstabiel?

Hoi Daniel,

O.a. de ganglampen en vannacht ook de slaapkamer TV deden het niet. Vanochtend merkte ik ook dat het aan en uitzetten van de ganglampen en de laptop aan zetten vanuit de TOON app niet werkte. Ik ben geen techneut en heb ook geen idee hoe Olisto mijn stekker aanstuurt, maar ik begin nu aan mijn TOON zelf te denken, hoewel het aan en uitzetten van mijn stekkers vanaf het paneel prima werkt. Allemaal heel erg vaag.

Hoi Andre,
Simpel gezegd: Toon heeft (als het goed is) continu verbinding met een server van Eneco.
Wanneer er vanuit Olisto iets moet gebeuren met de Toon (of de slimme stekkers die eraan gekoppeld zijn) gaat er vanaf onze server een bericht naar de server van Eneco, en dan vanaf de server van Eneco een bericht naar de Toon. Vanuit de Toon app werkt het vergelijkbaar: Er gaat een bericht vanaf de Toon app naar de Eneco server en dan vanaf de Eneco server naar de Toon.

Wij zien dat we zeer veel foutmeldingen terugkrijgen op de berichten die wij naar de Eneco server sturen. Voor jou, voor Rob en voor veel andere gebruikers ook. Die foutmeldingen zijn niet erg specifiek. Letterlijk: “Failed sending data to display. Server error”. Het ziet er voor mij dus naar uit dat er ofwel iets mis gaat in de berichtenuitwisseling tussen de Toon en de server van Eneco, ofwel er in de serversoftware van Eneco intern dingen mis gaan.

We proberen al een tijdje om contact te krijgen met de ontwikkelaars van Eneco maar die blijken de laatste tijd moeilijk bereikbaar.

Heb opnieuw ingelogged en Toon kanaal is nu groen vinkje. Kreeg eerst nog wel een melding : Toon is unreachable
Na afsluiten van Olisto en opnieuw starten
Een testje lijkt de Toon weer te schakelen.
Zie vanavond of de rest het ook weer doet. Eneco blijft een zwak punt dus

Gisteravond een keer wel en weer een keer niet geschakeld. Lijkt dus niet betrouwbaar te zijn

Afgelopen vrijdag heeft Toon een update ontvangen en hoopte hiermee dat mijn problemen opgelost zouden zijn, niet dus. Willekeurig worden sommige lampen mog steeds wel en niet geschakeld. Met de Toon app geen enkel probleem met schakelen van deze lampen. Balen dus.

Ik heb, na enkele jaren ongestoorde werking, plotseling hetzelfde probleem gekregen. De ene keer gaat een stekker niet aan, de andere keer gaat een andere stekker niet uit, er zit geen patroon in. Er zit ergens in het traject Olisto > Server Eneco > Toon > Stekker een probleem. Toon reageert goed op besturing via de Eneco-app. Heeft iemand al een inzicht gekregen?

Helaas mij ook nog steeds hetzelfde probleem. Er is totaal geen patroon in te vinden. Zo gaat het 2 dagen goed en dan weer een paar dagen totaal willekeurig trigs mis.

Ben nu wat aan het stoeien met een 2e hands gekochte Fibaro Home center 2, maar de app is niet echt gebruikvriendelijk en ik mis dan ook de mogelijkheid op het toonpaneel aan de muur handmatig stekkers aan en uit te zetten.

Ik hoop echt dat dit communicatie probleem tussen de servers van Eneco en Olisto snel wordt opgelost.

Dat hoop ik ook. Ik heb ook geprobeerd op de Eneco-website wijzer te worden maar het lijkt wel of ze daar Olisto niet kennen, althans de automatische beantwoorder niet. Uiteindelijk kreeg ik een nummer om te bellen maar het lijkt mij zinvoller dat er rechtstreeks contact wordt gemaakt tussen Olisto en Eneco. Dan zitten er 2 specialisten aan de telefoon die weten waar ze het over hebben in plaats van een 82-jarige hobbyist.

Ik heb ook sinds enkele weken het probleem dat de slimme stekkers niet of willekeurig schakelen. Melding Olisto: er lijkt een probleem te zijn met de Toon interface. opnieuw gemaakt levert geen resultaat ook.
Hue lampen worden via de HUE-Olisto koppeling prima aangestuurd. Gaat dus buiten Toon om. Heb het idee dat het signaal dat naar de server gaat van Eneco en dan naar Toon en de stekker te “lang” onderweg is en daardoor niet wordt gezien.
Tot een paar weken terug nooit een probleem ondervonden.

Triggs opnieuw gemaakt levert geen resultaat op

Nog steeds een willekeur welke lampen geschakeld worden. Heb alle triggs verwijderd en nieuwe gemaakt en wat dacht je, GEEN ENKELE VERBETERING ! Wat zijn dat voor programmeurs die een lange zorgeloze periode met een klap (lees een update) het systeem min of meer om zeep geholpen hebben. Wat mij het nog het meest verbaast dat deze lieden het niet direct hebben kunnen oplossen. Voor mij, update terug draaien.

De remedie zou zijn dat Olisto overlegt met Eneco, een gemiddelde gebruiker kan dit niet oplossen. Ik begrijp niet waarom dat overleg niet plaatsvindt. We leven niet meer in de tijd van de postduif.

Er is overleg met Eneco, maar het heeft tijd nodig voordat dingen daadwerkelijk kunnen worden opgelost. Men aldaar begrijpt nu in elk geval gedeeltelijk waar het probleem vandaan komt, maar helaas zijn sommige ontwikkelaars die ermee te maken hebben op vakantie.

Ik ben al blij dat er wat duidelijkheid is over waar het probleem lijkt te zitten en er aan gewerkt wordt door Eneco en Olisto. Ik maak me er dan ook niet zo druk om, en wacht rustig af. Ik ga er wel vanuit dat Daniel ons op de hoogte houd.

Hier hetzelfde probleem met een slimme stekker van Toon, die naar nu blijkt al weken overdag niet wordt uitgeschakeld en ‘s avonds weer aan. Eigenlijk nu pas opgemerkt omdat hij ‘s nachts moet aan staan en overdag uit en ik daar overdag eigenlijk niet meer op lette omdat het all jaren goed werkte.

1 like