Hoe Triggi met Amazon Echo/Alexa werkt voor o.a. Toon

We hebben sinds enige tijd een koppeling met de Amazon Echo. Deze werkte al voor je Triggi Now buttons, maar is nu uitgebreid met ondersteuning voor Toon. Ik zal een en ander uit de doeken doen hoe dit werkt.

Toevoegen Triggi aan Amazon Echo

Ik ga er van uit dat je een Amazon Echo hebt en weet hoe je skills kunt toevoegen. Let op: Wij ondersteunen op dit moment alleen de Engelse en Amerikaanse versie van de Amazon Echo met bijbehorende app/website. De Duitse is in aantocht maar vereist wat extra updates aan onze kant.

Pak hier de Triggi skill voor de Amazon Echo. Om hem te gebruiken, koppel Triggi aan je Amazon Echo via de app/website van Amazon. Dit doe je dus niet via Triggi.

Triggi Now Buttons

Maak een Triggi Now button voor een conditie en sla de trigg op. Nu kun je de button activeren door te zeggen “Alexa, turn on ”

Amazon Echo en Toon

Als je de Toon al aan Triggi hebt gekoppeld kun je je Toon via Alexa bedienen. Dit kan via de volgende teksten

Alexa, turn on sleeping/comfort/away/home scheme
Alexa, set/change thermostat/temperature to … (degrees)
Alexa, what is the thermostat set to?
Alexa, what temperature is my thermostat set to?
Alexa, what is the temperature inside/in the house?
Alexa, make thermostat warmer (er komt automatisch 1 graad bij)
Alexa, increase/raise thermostat
Alexa, decrease/lower thermostat

Extra informatie bij commando’s

Bij de laatste drie krijg je een dialoog. Alexa vraagt je met hoeveel graden de thermostaat moet wijzigen. Je antwoord is dan bijvoorbeeld “with one degree” of “with three degrees”. Let op dat je hier altijd “degree(s)” gebruikt in je antwoord, anders snapt Alexa je niet zo goed.
Je kunt de temperatuur ook direct meegeven met het increase en decrease commando. Dus je kunt bijvoorbeeld zeggen “Alexa, increase thermostat with two degrees”

Beperkingen

Verder zal Alexa bij het zetten van de temperatuur deze altijd in hele graden terugmelden. Dus als je de temperatuur bv op 17,5 graad zet, dan krijg je 18 graden terug van Alexa. Als je daarna vraagt wat de temperatuur is, dan krijg je wél de juiste terug in halve graden. Dat is helaas een beperking in Alexa.

Laat ons weten wat je ervaringen zijn met de Toon en Alexa! We zijn benieuwd!

Kan je een voorbeeld geven van zo’n Triggi Now Button, ik kan er wel eentje maken, maar kan het niet opslaan omdat er om een conditie wordt gevraagd, maar begrijp niet goed wat voor conditie dat moet zijn om Alexa te kunnen gebruiken.

laat maar gaan heb de knop werkend:-)" Alexa turn on 21" geeft een temp van 21 via Toon:-) Mooi spul!

Maar rechtstreeks werkt het niet via Alexa, thermostat is not responding krijg ik dan te horen via Alexa. Triggi is wel gekoppeld, zie de devices ook in Alexa, maar blijkbaar staat er toch iets niet goed?

Misschien kan je het uitleggen?

Hier werkt het zoals boven is omschreven. Hoewel er nog wat kleine dingen pas via een omweg werkend is te krijgen en niet alle commando’s het doen kan ik toon wel via spraak bedienen

het valt me op dat Alexa moeite heeft met de device namen. Als ik getallen gebruik werkt het wel. Vreemd…altijd getallen gebruiken is geen optie…

Werkt erg goed! alleen de dialoog is er niet? :thinking:
Er komt gewoon een graadje bij of af.

Alexa, make thermostat warmer (er komt automatisch 1 graad bij)
Alexa, increase/raise thermostat
Alexa, decrease/lower thermostat
En ook dit natuurlijk
Alexa, make thermostat coulder (er gaat automatisch 1 graad af) :grin:

Je hebt gelijk @hansipi, ik merk ook dat de dialoog er niet in zit. Wel zo handig dat Alexa zelf nadenkt :slight_smile:

Slimme meid!

:joy:

Had de Alexa/Triggi koppling al een tijdje gemaakt maar kwam niet uit met de stembesturing. Nadat ik de voorbeelden had gelezen op dit forum, gelijk het eea uitgeprobeerd en het werkt echt super! Wellicht handig om in de Alexa skills section aan te geven waar je de Toon commando’s kunt vinden.

Een klein vraag .voor het gebruik van toon met dat skill om via echo te bedienen heb ik die extra toon abonnement nodig???..ik heb alleen toon ik ben klant bij Nuon!!!

Hi @Hayman

Als je een Toon hebt en je kunt de Toon bedienen via de Mijn Toon app, dan kun je de thermostaat aan Olisto koppelen. Als je die koppeling hebt, dan kun je de skill installeren en de Toon via je Amazon Alexa bedienen.

Met vriendelijke groet,
Frank Meeuwsen

Okey gewoon een toon abonnement of en root toon …
Thanks

1 like

hoi ik wil graag triggi toevoegen maar krijg deze melding
You are not eligible to enable this skill due to geographical restrictions.
kom dat ik een account heb www.amazon.co.uk
want ik kan hem niet vinden in mijn Alexa Skills

Maarten

1 like

@frank u schreef dat de skill voor Duitsland (Amazon.de) in aantocht is, we zijn nu 3 maand verder?

Hi all

De afgelopen tijd hebben we onze ontwikkelcapaciteit op andere projecten moeten zetten waardoor projecten als Amazon Alexa en Google Home minder prioriteit kregen. We kijken constant hoe we onze middelen zo goed mogelijk kunnen inzetten om aan jullie wensen tegemoet te komen. Soms gaat dat goed, soms gaat het minder goed en heeft iets meer voeten in aarde dan we vooraf dachten. We zien het belang van Amazon Alexa en Google Home en we bekijken hoe we dit op de korte termijn gaan oppakken. Helaas kan ik nog geen tijdspad of enige indicatie geven. Ik hou jullie op de hoogte!

Met vriendelijke groet,
Frank Meeuwsen
Community Architect Olisto

@Maarten_Hermus, helaas werkt de skill niet meer in het .co.uk domein van Amazon Alexa. We gaan dit weer in orde maken maar door wijzigingen in de procedure bij Amazon heeft dit wat meer voeten in aarde. Ik verwacht dat dit een paar weken gaat duren voor we alles op orde hebben. Jammer dat het zo’n tijd gaat duren, ik zou het zelf ook graag sneller zien!

Met vriendelijke groet,
Frank Meeuwsen

1 like

Ik heb een paar dagen geleden een Echo Dot besteld en alvast een US account gemaakt. Gaat het dan wel goed?

Tja…Ik heb vanochtend wat zitten testen en ik kom niet meer in mijn .com account van de Alexa. Via de website ga ik constant naar het .co.uk domein van Alexa en ik kom daar niet weg. Onze skill moet nog werken als je een .com/US account hebt bij Alexa.