Geofencing werkt niet meer na update van iOS 14.8 naar 15.1

Ok. Ik heb de 3 telefoons die aangesloten zijn gereset met volup/ voldown en uit-knop ingedrukt houden tot aan opstart (soft reset), en daarna nog een keer de foon uitgezet op de normale manier met de slider.
Morgen maar eens kijken of het gewerkt heeft.

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen!

Hier schijnt het te werken.
maar we hebben 2 telefoons en we krijgen maar op 1 telefoon een push bericht binnen ?
de instelling van beide toestellen is gelijk.

Nou het is gelukt. Dwz:
Ik heb de telefoon van vrouw en zoon uitgeschakeld in de app. Alleen mijn telefoon staat er nog in.
En zonet bij het naar huis reden schakelde het alarm uit toen we de straat in kwamen.

Dus nu is het zaak hetzelfde te proberen met 1 voor 1 de telefoon van m’n vrouw en zoon.
Kijken wie de schuldige is.

1 like

Ik denk dat het lastig is om te bepalen wat fout gaat maar heeft iemand een idee?

Het rare is: Als ik bij mij in privacy -> locatievoorzieningen kijk zie ik Klikaanklikuit staan. Bij mijn vrouw (iPhone 11) en zoon (iPhone X) zie ik dat niet staan.
Heeft dat te maken met het feit dat ik de hoofdpersoon ben van de app?
Want ik kan daar niet de locatie bepalen.

Dat is niet zo heel raar.
Als je de KaKu app geĂŻnstalleerd hebt dan staat die ook bij de locatievoorzieningen.
Alleen maakt die KaKu app geen gebruik van locatievoorziening, dus die mag je vergeten.

Het gaat om de Olisto app en die staat ook in de lijst van locatievoorzieningen en die zal bij jouw vrouw en zoon ook in de lijst van locatievoorzieningen staan (als ze natuurlijk de Olisto app geĂŻnstalleerd hebben).

Ja klopt. Olisto staat er tussen. En dezelfde instelling als bij mij. Ik heb alles gechecked.

Ik had vanmorgen mezelf en m’n vrouw als verbonden toestellen ingeschakeld (m’n zoon heb ik er even helemaal uitgehaald).
Ik was al naar mijn werk. Ze komt naar beneden en het alarm gaat af. Het was ingeschakeld omdat ik weg was (dat is goed) maar mijn vrouws telefoon werd niet herkend.
Ik word er een een beetje moedeloos van zo langzamerhand. Ik weet niet wat ik nog meer moet doen.

Hallo @JR66,
Als ik het uit je verschillende posts goed begrijp gebruik je Olisto samen met je vrouw en zoon, alledrie op een iPhone. Je hebt alle drie de telefoons inmiddels geupdate naar iOS 15.3 en de ‘reset’ gedaan zoals JdV die beschrijft. Nu werken locatietriggs wel goed zolang je alleen jouw toestel betrekt maar niet meer zodra je ook die van je vrouw en zoon betrekt. En nu weet je niet goed hoe je verder moet om het ook in samenwerking met de toestellen van vrouw en zoon weer goed te laten werken. Correct?

Als dat ongeveer klopt dan is de eerste stap om voor de individuele toestellen te uit te vinden of locatiebepaling goed werkt. Voor je eigen toestel heb je dat al gedaan, maar ook van de toestellen van vrouw en zoon wil je dat natuurlijk graag weten. De makkelijkste manier om daar achter te komen is om elk toestel dat je wilt onderzoeken simpele triggs te maken: als op locatie dan pushbericht, als niet op locatie dan pushbericht. Voor alle zekerheid is het handig om daarvoor per toestel een aparte locatie aan te maken (dat mag wel dezelfde fysieke locatie zijn, maar voor elk toestel met een andere naam. Bijvoorbeeld ‘Thuis A’, ‘Thuis B’ en ‘Thuis C’).

Als eenmaal duidelijk is of plaatsbepaling voor de individuele toestellen goed werkt kunnen we weer gaan kijken naar het gebruiken van de verschillende toestellen samen in triggs. Om uiteindelijk te weten bij welke telefoon het mis gaat is het handig om de toestellen een voor een weer aan de gezamenlijke triggs toe te voegen, en per trigg te testen of dingen werken zoals verwacht. Als na het toevoegen van een bepaald toestel mis gaat dan zou het kunnen dat de status van een van dat toestel bij ons niet goed meer wordt bijgewerkt. Wat je dan zou kunnen proberen:

  • Ga naar de kanaal-pagina van het Locatie-kanaal (Meer -> Kanalen -> Locatie)
  • Je ziet daar een lijst van alle locaties die je in gebruik hebt. Verwijder degene waarmee je problemen hebt
  • Maak die locatie opnieuw aan (met de ‘+’ knop onderaan).
  • De locatie heeft nu een nieuw intern ID gekregen. Alle triggs die van de locatie gebruik maken hebben als het goed is een fout-indicatie (rood uitroepteken)
  • Ga alle triggs die van de locatie gebruik maken langs, bewerk de locatie conditie en selecteerd de locatie opnieuw
    Hopelijk lost dit het probleem dan op. Mocht er daarna nog steeds een probleem zijn, controleer dan of er in het ‘Verbonden toestellen’ scherm (Meer -> Verbonden toestellen) wellicht toestellen dubbel vermeld staan, of er toestellen bij staan die niet meer in gebruik zijn. Als dat zo is, verwijder dan de oude toestellen / duplicaten (als het goed is kun je aan de ‘laatst online’ indicatie zien welke de ‘oude’ is)
  • Ook hierna is het goed om alle triggs die van locaties gebruik maken langs te gaan, en te controleren dat de juiste toestellen aangevinkt zijn.

Hopelijk kom je hiermee tot een oplossing. Mocht het toch niet lukken, beschrijf dan alsjeblieft duidelijk en stapsgewijs welke stappen je genomen hebt, wat je bevindingen waren en waar je vastloopt.

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg.

Alle telefoons hebben gewerkt. Tot aan het probleem met de update van IOS.

Ik was inderdaad al van plan om alles opnieuw in te gaan stellen.
Ik had ze alle twee al apart getest maar geen succes.

Dus ik ga het maar allemaal maar opnieuw instellen.

Ik laat het weten.

@JR66 ik heb het een en ander aan locatie-gerelateerde debug-tips toegevoegd aan het algemene troubleshoot artikel: Troubleshooting

Ok dankjewel.

Ik blijf het het wel raar vinden dat er aan alle 3 de telefoons niets verandert is, en alleen die van mij het doet.
Maar goed. We gaan het proberen.

Ik heb het advies van gisteren opgevolgd.
Ik denk dat het verwijderen van de locatie en het opnieuw instellen hetgeen is wat geholpen heeft. Want het werkt weer.

Bedankt!

Gelukkig, blij het te horen!

Goed bezig!

Na een week te werken met IOS 15.3 is geofencing weer gestopt met functioneren. Ik maak gebruik van 2 Iphones 8.

Hallo, dat is erg jammer om te lezen. Heb je al geprobeerd of een van de tips hier: Geofencing werkt niet meer na update van iOS 14.8 naar 15.1 of hier: Troubleshooting werkt?

Daniel,

De Olisto app lijkt elke keer na een paar dagen te stoppen met functioneren . Ik hoefde alleen de app te openen waardoor de melding van Olisto weer binnen komt. Het verschilt of ik op beide toestellen de app moet openen . Soms hoef ik maar op een toestel de app te openen.
Ik probeer nog uit te zoeken of dat altijd de zelfde is. Daarna werkt Olisto weer een paar dagen goed.

Dat zelfde probleem Is er bij ons ook

@Peterbr en @p.o.bakker, laden jullie je telefoons 's nachts op? En zijn ze met WiFi verbonden terwijl ze opladen?
Het lijkt mij vergezocht, maar er zijn wat meldingen van mensen die vergelijkbare problemen (met andere apps) alleen hebben als de telefoon niet met WiFi kan verbinden tijdens het opladen.