Geofencing werkt niet meer na update van iOS 14.8 naar 15.1

App version: 2.30.4
Phone OS: iOS 15.1
Problem description:
Sinds ik gisteren mijn iPhone XS van versie 14.8 bijgewerkt heb naar versie 15.1 werkt geofencing in de Olisto app opeens niet meer.
Bij de app instellingen in iOS staat de ‘Locatie’ op “Altijd”, ‘Ververs op achtergrond’ staat op “Aan” en ‘Mobiele data’ staat op “Aan”.

Als ik nu thuis kom wordt het alarm niet meer uitgeschakeld en gaat het dus steeds af zodra ik binnenkom.

Nu ben ik ermee bekend dat geofencing bij de Olisto app vaak problemen geeft zodra er of een update van de Olisto app uitgebracht wordt of dat iOS geupgrade word en niet meer goed samenwerkt met de Olisto.app.

Ben ik de enige die dit probleem ondervind na iOS te hebben bijgewerkt naar versie 15.1 of zijn er anderen die dit momenteel ook ondervinden?

@Remy Heb jij tips om dit weer op mijn iPhone aan de gang te krijgen zonder dat ik mijn instellingen kwijt raak?

1 like

Hier hetzelfde probleem

is daar door jullie iets aan te doen

Sinds twee dagen lijkt het spontaan weer te werken.
Waarschijnlijk een probleem bij de back-end van Olisto?

@Remy bedankt nog voor het reageren op het door mij gemelde probleem

Helaas … nadat ik mijn iPhone XS opnieuw gestart heb werkt geo-fencing weer niet bij de Olisto app.
Toch wel gek dat het bij andere apps, die ook geo-fencing gebruiken (zoals de TaDo app), het wel gewoon werkt.

Die Olisto app is toch echt wel een hoofdpijn app.
Sorry hoor, maar ik heb zelden een zo onbetrouwbare iOS app meegemaakt (ik gebruik alleen geo-fencing omdat de klikAanKlikUit app geo-fencing niet zelf ondersteund) waarvan je nooit weet of geo-fencing, na een update van iOS of van de Olisto app zelf, het nog doet. Op zo een app kun je toch niet bouwen?

Zelfs @Remy lijkt er niet meer in te geloven gezien ook het uitblijven van een reactie vanaf zijn kant.

Is er al een oplossing voor dit probleem?

Jammer dat jullie niet reageren (nee is ook een antwoord)

Er is helaas nog geen oplossing voor dit probleem, we kijken ernaar en hopen in de komende weken met een oplossing te komen.

Excuses voor het ongemak.

Hier ook nog steeds hetzelfde probleem. Ik dacht dat het aan mij lag. Ik baal er van want het is een perfecte manier van alarm in- en uitschakelen.

Is er al meer bekend?

Helaas is het een nog niet opgelost probleem binnen iOS 15 (ook nog niet in 15.2). We weten dat onze geofencing niet altijd even betrouwbaar is, maar helaas kunnen wij aan de problemen bij Apple niet meteen iets doen. We weten dat sommige andere apps er anders of geen last van hebben, maar dat kan met meerdere dingen te maken hebben.

Waarom lijkt het soms wel te werken?
Wanneer de telefoon, de Olisto app, of een andere van Geofencing gebruikmakende app opnieuw wordt opgestart krijgt het OS een soort schop. Dat kan, maar hoeft niet, de Olisto app ook zijn info door laten sturen. Helaas is dit dus alles behalve betrouwbaar

… maar helaas kunnen wij aan de problemen bij Apple niet meteen iets doen …
Blijf dit een vreemde conclusie vinden voor het probleem in de Olisto app.
Ik gebruik meerder apps met geo-fencing en die hebben geen van alle het geo-fencing probleem dat zich bij de Olisto app wel steeds openbaart.

En hoe dit bij andere apps opgelost wordt (als het daar al in opgelost wordt, want dat is slechts een aanname vanuit de kant van Olisto) dan is het feit nog steeds dat ik daar als gebruiker geen last van heb en geo-fencing bij al die andere apps wel gewoon werkt.

Het vervelende is dat ik Olisto alleen maar gebruik voor de geo-fencing functionaliteit. Hoe vervelend is het dan om te merken dat net die ene functie meer niet dan wel werkt.
Ik weet van @Remy dat hij (of het team) sinds enige tijd een iPhone in bezit heeft om dit ook zelf te kunnen vaststellen en testen.
Mijn verzoek is dan ook dat dit probleem nu eens zo snel mogelijk opgelost wordt zodat ik zonder problemen mijn huis weer in kan zonder dat steeds het alarm afgaat omdat de Olisto app niet ontdekt dat ik weer thuis ben.

1 like

Dit uitgeprobeerd maar dat werkt niet.

Al wat meer nieuws?

Er gaan geluiden dat dit issue mogelijk is verholpen in iOS 15.3, waarvan nu betaversies getest worden.

@JdV uiteraard maken we gebruik van Apple toestellen om dit soort issues te onderzoeken. Soms zijn dingen helaas iets ingewikkelder dan ‘ik pak nu het toestel erbij en lost het even op’.

Als de andere geofencing-apps die je gebruikt geen issues hebben is dat mooi maar dat zegt verder helaas weinig. Een korte internetzoeksessie leert dat veel gebruikers (en ontwikkelaars) van veel apps last hebben van dit probleem, en dat het juist kenmerkend is dat de ene gebruiker last heeft met app A en niet met app B terwijl andere gebruiker juist last heeft met app B en niet met app A, en dat het soms zelfs van dag tot dag kan verschillen welke apps voor een bepaalde gebruiker wel of geen problemen heeft. En ook dat Apple erg weinig reactie geeft op meldingen van dit probleem.

Helaas ligt het niet in onze macht om de prioriteiten en keuzes van Apple te veranderen, maar er lijkt dus eindelijk schot in te zitten.

Todat een oplossing voor iedereen beschikbaar is: Wat wellicht een workaraound kan zijn, als je andere geofencing-apps hebt die wel goed werken en een daarvan de mogelijkheid biedt om een http-call te doen bij thuiskomst dan is het misschien een oplossing om je triggs vanuit die app te laten activeren middels Olisto Connect. Mocht dat werken dan horen we graag met welke app je succes hebt gehad.

Voor details omtrent dit issue is het interessant om bijvoorbeeld deze thread op het Apple ontwikkelaarsforum te volgen: https://developer.apple.com/forums/thread/694081

Dat zou mooi zijn.
Ik wacht gespannen af…

@Daniel Dank voor je toelichting en verwijzing naar het ontwikkelaarsforum.
Ik zal dat forum ook in de gaten houden dan en kijk reikhalzend uit naar iOS 15.3 …

Helaas heeft bij mij 15.3 niet geholpen.
Telefoons ge-update, harde reset, maar helaas.

Hoe is het bij de rest van de mensen? Is er iemand waarbij 15.3 wel heeft geholpen?

Ik heb nu twee dagen iOS 15.3 draaien.

Na de update heb ik de iPhone XS gereset (volume up, volume down en dan de rechter side button ingedrukt houden totdat Apple logo verschijnt en dan side button los laten).
Nadat de iPhone weer in de lucht was heb ik deze gelijk weer op de normale wijze opnieuw gestart.

Tot nu toe werkt het bij mij maar ik vind het nog wat te vroeg om te zeggen dat het werkt.
Pas als het meer dan een week onafgebroken blijft werken dan koppel ik het hier terug.

Dus gewoon even normaal uitzetten en weer aan bedoel je?

Klopt (nadat je hem eerst een soft reset gegeven hebt).