Zonneschermen aan voor- en achterkant van het huis

We hebben zowel aan de voor- als achterkant van het huis een zonnescherm die ik met Klikaanklikuit kan bedienen. Nu heb ik geprobeerd om via Triggi hiervoor triggs aan te maken zodat:

Het scherm aan de achterkant automatisch naar beneden gaat als:

  • Het een uur na zonsopgang is (daarvoor staan er bomen voor de zon)
  • Als het voor 11:00 uur is (de zon schijnt na 11:00 niet meer op het raam)
  • En het zonnig is.

Om 11:00 uur kan het scherm weer omhoog, want dan is de zon weg aan de achterkant.

Aan de voorkant moet het scherm naar beneden:

  • na 13:00 uur.
  • tot een uur voor zonsondergang (daarna staan er huizen voor de zon)
  • En het zonnig is.

Een uur voor zonsondergang mag het scherm weer omhoog want dan staat de zon niet meer op het raam.

En natuurlijk mogen de schermen weer omhoog als de zon weg is.

Als ik een trigg aanmaak waar ik zowel tijd, zonsopgang en zonnig inzet, dan heb ik nog niet geconstateerd dat de schermen naar beneden gaan,

Als ik de zonsondergang / zonsopgang uit de triggs haal (en een tijdspanne ingeef, bijvoorbeeld tussen 7:00 en 11:00 voor de achterkant, en 13:00 uur en 21:00 uur voor de voorkant), dan gaan de schermen om 7:00 uur en 13:00 uur altijd naar beneden, ongeacht de weersomstandigheden.

En als ik de tijd weghaal, dus alleen de weersomstandigheden laat meetellen, dan gaan zowel de voorkant als de achterkant naar beneden. En zitten we dus in het donker, terwijl er één kant altijd open kan zijn.

Heeft iemand hier al eens iets voor gemaakt en het dus ook werkend gekregen?
Ik hoor het graag.

Gerrit

als je zonsopgang +1 uur programmeert blijft die actief tot zonsondergang -1 uur

aan de voorkant zou moeten werken
zonsopgang + 1 uur, voor 11:00 uur, vandaag (kan ook nu) zonning,
ik zou zelf ook de max windsnelheid vandaag lager dan xx m/s toevoegen

achter.
zonsopgang + 1 uur, na 13:00, vandaag(nu) zonnig.

om de zonewering weer in te laten gaan is een eigen trigg nodig

Hallo Jeroen,

Bedankt voor het antwoord. Voor zover ik het begrijp is dit ook ongeveer de manier zoals ik het geprobeerd heb. Alleen gingen de schermen de afgelopen week elke dag naar beneden, terwijl het zeker niet elke dag zonnig was.

Hoe kan ik instellen:

  • voor 11:00 uur
  • na 13:00 uur

Ik zie alleen de mogelijkheid om een Tijd of een Tijd is tussen op te geven.
Niet voor of na een tijd.

In ieder geval heb ik nu naar aanleiding van je advies het volgende ingesteld:

Achterkant:

Als

  • het in Thuis zonnig is
  • het 60 minuten na zonsopgang is
  • het tussen 04:00 en 11:00 is

Dan

  • beweeg Scherm achter neer

Voorkant:

Als

  • het in Thuis zonnig is
  • het tussen 13:00 en 22:30 is
  • het 60 minuten na zonsopgang is

Dan

  • beweeg Scherm voor neer

Ik moet dit dus nog even een paar dagen aanzien, maar als iemand nu al zegt dat het niet goed is, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Dat van de wind zal ik nog toevoegen als dit naar mijn zin werkt.
En voor het omhoog gaan heb ik inderdaad andere triggers.

Groet, Gerrit

Verschilt niet echt echt met hoe ik het had gedaan.
Je zou kunnen proberen om ipv. vandaag thuis zonnig, Nu thuis zonnig als trigger te gebruiken.

ik weet ook niet welke weer dienst ze gebruiken en met welke intervallen dat vernieuwt wordt , maar je bent natuurlijk afhankelijk van hun nauwkeurigheid.

Ik zit met het zelfde probleem met de aansturing van de screens, ik heb:

-als het zonnig/bewolkt is in (woonplaats)
-als het tussen 13.15 en 19.30 is

  • regenkans kleiner dan 40%
    windsnelheid lager is dan 12m/s
    dan screens naar beneden

maar 9 van de 10 keer werkt het niet, als ik in de weer app op mijn iPhone kijk staat er vaak dat het half bewolkt is en die keuze is er niet en als de screens niet om 13.15 zijn aan gestuurd door triggi gebeurt het later ook niet meer als zonnige wordt, tenzij dat ik iets niet begrijp.

i

Ik denk dat half bewolkt ook onder de noemer bewolkt valt

Er is ook een verschil tussen vandaag zonnig en nu zonnig.
Ik vermoed dat er bij vandaag een voorspelling gebruikt wordt, en bij Nu een interval meting.
Maar dat weet ik niet zeker (developers correct me if i’m wrong)

Zoals ik al zij, ze zijn ook afhankelijk van een weer dienst en diens betrouwbaarheid.(
En verschillende diensten zeggen vaak ook wat anders.

Kijk maar eens naar buienradar, die geeft ook vaak heel wat anders dan google of WeatherOnline aan.

Ik begrijp uit jou uitleg dat als ik in de trigg vandaag verander in nu dat het ook werkt bijvoorbeeld om 15.00 als het zonnig wordt, of begrijp ik iets niet

Hallo allemaal, wat een boeiende discussie over deze triggs. Ik ga proberen mijn steentje bij te dragen waar mogelijk. Voor zover ik het nu kan zien zijn de triggs die @Gerrit heeft gemaakt in orde, behalve dat bij Voorkant het 60 minuten voor zonsondergang moet zijn ipv na zonsopgang, ik vermoed dat dat een typo is? Check in elk geval even je triggs nog goed.

Wij maken gebruik van Foreca.com als weerdienst. Zij hebben wereldwijd weerstations en geven zeer veel data door. Om daar iets meer over te vertellen, zodat je een keuze kunt maken voor je trigg

Weer nu: Deze data wordt zeer periodiek geupdate aan onze kant. Dit is voor de meest up to date weersinformatie. Hou er wel rekening mee dat Foreca soms een soort gemiddelde van meerdere weerstations gebruikt. Met name in bergachtig gebied (denk aan wintersport) is het niet altijd even accuraat is onze ervaring.
Weer vandaag: Dit is de weersvoorspelling voor de hele dag. Deze wordt om de paar uur geupdate.
Weer morgen: Dit is de weersvoorspelling voor de volgende dag. Deze wordt eveneens om de paar uur geupdate.

Voor je zonneschermen kun je het beste Weer vandaag gebruiken. Onze ervaring is dat Weer nu soms onverwachte resultaten laat zien.

We hebben recent Half bewolkt onder de noemer “Zonnig” geplaatst. Hier kun je over discussieren, dat begrijp ik. De afgelopen warme periode merkten we dat we vaak de conditie Half Bewolkt kregen terwijl het nog flink zonnig is. Dat zorgde er voor dat zonneschermen omhoog gingen terwijl dat niet de bedoeling was. Vandaar de keuze om het aan te passen.

Mochten jullie nog vragen hebben over het Weer kanaal, dan weet je me te vinden! Voor directe support vragen kun je beter via de in-app chat een vraag stellen, zodat meer van mijn collega’s dit op kunnen pakken als nodig.

Groet
Frank Meeuwsen

Ik heb het een paar dagen aangezien. Maar het werkt nog niet zoals ik het verwacht.

Ongeacht het weer gaat het achterscherm 1 uur na zonsopgang naar beneden. En dat zou alleen bij zonnig weer moeten zijn.

In reactie op het het eerste antwoord van Jeroen heb ik inderdaad het voorscherm ook op zonsopgang gezet. Dan gaat het scherm om 13:00 altijd naar beneden, ook bij niet zonnig weer.

Ik heb het ook een paar dagen op 60 minuten voor zondsondergang gezet. Maar dan gaat het scherm alleen 60 minuten voor zonsondergang naar beneden (ook als het niet zonnig is). Niet eerder op de dag. Ook niet als het zonnig is.

Voorlopig lijkt deze app dus niet werkbaar voor mijn wens zoals in een eerder bericht aangegeven.

Misschien kunnen jullie er nog eens naar kijken? En het zelf ook eens uittesten?

Ik heb het weer wel op Nu zonnig staan en niet op Vandaag zonnig. Dat is ook wat ik zou willen. De schermen moeten zo min mogelijk dicht, maar dus wel als het zonnig is. Mijn vrouw is altijd thuis en die kijkt liever naar buiten dan tegen een scherm (screens, dus je ziet niets meer) aan.

Groet, Gerrit

.[quote=“Gerrit, post:3, topic:350”]
Achterkant:

Als

het in Thuis zonnig is
het 60 minuten na zonsopgang is
het tussen 04:00 en 11:00 is

Dan

beweeg Scherm achter neer

Voorkant:

Als

het in Thuis zonnig is
het tussen 13:00 en 22:30 is
het 60 minuten na zonsopgang is

Dan

beweeg Scherm voor neer
[/quote]
je zou kunnen testen door ipv. het weer als trigger te gebruik je een trigg now button maakt…
En die druk je binnen en buiten dat gewenste tijdvenster in en kan je zijn of dat effect had.

Werkt dat niet zit het probleem in je tijd instellingen, werkt het wel zit het probleem in de weer trigger
Wat ook de moeite waard kan zijn is ipv locatie thuis de woonplaats te kiezen.
Wat ik zag werk die weerdienst ook niet nauwkeuriger dan dat.

ps.
Mijn zonnewering was ook uit gegaan vandaag ondanks de regen. (ook even in de gaten houden)

Bij mij werkte het vandaag ook niet, maar is het een idee om je woonplaats te veranderen in de plaats waar de weer app meet in foreca.com.
als ik voor me zelf kijk heb in de trigg staan onze woonplaats dat is Veendam, maar foreca meet op groninger airport Eelde, dus van veendam wordt Eelde misschien wordt het zo nauwkeurige

Kan er nog niet heel veel over zeggen, maar het lijkt nu inderdaad beter te gaan met de nieuwe versie van de app.
Nauwkeurigheid van het weer blijft alleen een dingetje. Tussen mijn woonplaats en de plaats van meting (volgens de Foreca site) zit nog zo 'n 30 km. En dat kan veel schelen wat betreft het weer. En dat merk ik nog wel.

hallo, dat is bij ons ook zo afstand is ongeveer 25 km en inderdaad kan daar veel verschil in zitten, maar we wachten af wat de nieuwe versie doet.

Vraagje van mij hoe sluiten jullie het zonnescherm aan
Daar zit toch een draai schakelaar aan die bedient moet worden?

Ik zou “het 60 minuten na zonsopgang is” helemaal weglaten, want dat is altijd in strijd met “het tussen 13:00 en 22:30 is”, dus samen zorgen ze er voor dat er altijd niets gebeurt.

groet
Peter

klikaan/klikuit (andere merken vast ook.) heeft een schakelaar die deze vervangt.

Maar dan moet je het met 2 klik aan uit doen anders kun je de fase op de motor niet omdraaien

nee, de Klikaan/klikuit ASUN-650 schakelaar is speciaal voor dit doel gemaakt.
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/asun-650-schakelaar-voor-zonwering.html (koop hem niet daar, te duur)

Deze heeft 3 schakel uitgangen: OP-COM-NEER, en 2 voedings aansluitingen: L-N.
zelf heb ik deze aangesloten dat die met 230V werkt, L=bruin van stekker N=blauw van stekker,
Blauw van motor bij N erbij, COM doorverbinden met L, OP verbinden met OP van de motor, en NEER verbinden met motor neer
klikaan
Mijne is alleen zonder aarde (gek genoeg)

Ik snap het maar ben niet zo op de hoogte van klikaanklikuit ik heb het zelf met een relais en een slimme fibaro stekker gedaan triggie er bij en hoppa het werkt op tijd en op het weer

…maar kan je ook halverwege stoppen :wink: Met een ASUN-650 namelijk wel…ook i.c.m. Alexa: ‘Alexa, stop sunscreen’