Welke programmeertaal is het beste?

Hallo,
Ik vraag me af welke programmeertaal het handigste is om te combineren met Olisto?

Dank bij voorbaat!

Wat wil je precies bereiken? Normaal gesproken hoef je zelf niet te programmeren om met Olisto te werken tenzij je iets wilt aansturen of uitlezen dat geen kanaal in Olisto is. In zo’n geval bestaat de interactie met Olisto uit het uitsturen en ontvangen van HTTP(S) requests. Elke taal waarin dat een beetje makkelijk te doen is is goed geschikt. In Node.js (met de ‘request’ en ‘express’ libraries) is dat bijvoorbeeld erg makkelijk.

Eigenlijk niets speciaals. Was er over aan het denken om een programmeertaal te gaan leren en vroeg me eigenlijk af wat dan het beste samenwerkt met Olisto.

Ah, op die manier. Node.js (Javascript) is erg makkelijk om mee te beginnen en in veel situaties te gebruiken. Bovendien zijn de basisprincipes die je leert in de meeste andere talen ook van toepassing. Alleen als je iets met een UI (schermen) wilt doen zit je bijna wel aan een browser vast. Als je dat geen bezwaar vindt zou node.js dus mijn advies zijn.