Waarom we Philips Hue Motion Sensor (nog) niet ondersteunen

Allen,

We krijgen geregeld de vraag of we de Philips Hue Motion Sensor kunnen toevoegen aan Triggi. Met dit kleine vierkante boxje zou je te gekke triggs kunnen maken op basis van je beweging in huis. We hebben contact gehad met Philips Hue hierover.
Helaas biedt Philips de Motion Sensor nog niet aan buiten hun eigen app. Dit heeft onder andere een technische achtergrond. De Motion Sensor kan niet aan andere apparaten of services doorgeven dát er een beweging is. Sowieso is de dienst niet beschikbaar buiten je eigen netwerk waar je Philips Hue bridge aan is gekoppeld. Dus we zouden de beweging alleen lokaal kunnen opvragen.
De andere service (bijvoorbeeld Triggi) moet aan de Motion Sensor vragen of er beweging is. Deze manier heet “Polling”. Dat is van nature niet real-time en voor ons niet de meest efficiente methode.
We zouden in theorie elke seconde kunnen vragen of er een beweging is gedetecteerd. Maar er zijn beperkingen hoe vaak onze servers dit soort vragen kunnen stellen aan de servers bij Philips. Het zou technisch een té zware belasting zijn voor zowel de servers van Philips die niet alleen van ons maar van andere partijen ook die vraag krijgen, als voor onze eigen servers die constant bij allerlei sensors moeten vragen of er een beweging is. Waarbij het realtime effect ook nog eens teniet gaat door het hele traject wat wordt afgelegd. Als er een beweging is dan gaat dat signaal als volgt: Motion Sensor > Hue Bridge > Router > Modem > Internet > Server Philips > Server Triggi > Internet > Actie (bv email, lampen, notificatie etc)
Bij elke stap is vertraging mógelijk, dus je begrijpt dat dit lastig gaat worden…

Het is een wat technische uitleg, maar hopelijk duidelijk genoeg waarom we op dit moment de Motion Sensor van Philips Hue nog niet kunnen ondersteunen.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze ons gerust!

Zie hier het effect van verkeerd geplaatste bewegingsensoren…

2 likes

Een duidelijk verhaal dank voor de info.

1 like

Helder! Bedankt

Kunnen jullie dan wel de hue tap/switch / dimmer toevoegen ? Zou handif zijn als de hue switch aangezet wordt je een klikaan kan laten schakelen.

1 like

Is dit niet sinds kort veranderd? Met de laatste update zijn Hue switches nu ook in Apple homekit beschikbaar.

@John_Kamp @JJVV

Ik leg het bij het team weg. Ik weet niet exact wat mogelijk is via de switch over de Hue bridge. Ik meen dat de switch alleen te programmeren is en te gebruiken in Homekit als je een Woninghub hebt als Apple TV of een iPad die je thuis houdt. Ik kom er op terug!

Frank

Duidelijk verhaal.

Zijn er andere bewegingssensors die wel ondersteunt kunnen worden?

Eke sensor zal dezelfde uitdaging hebben als ik beschrijf. Er zijn mij nog geen goede commerciele sensoren bekend met ingebouwde 4G/WiFi. Vergis je ook niet dat het inbouwen van zo’n signaal iets doet met de grootte van de sensor. Een simpele deur of raamsensor wordt dan groter en “lomper” in het zocht. Wellicht dat straks iets als The Things Network wel mogelijkheden kan bieden.

1 like

Ik heb vandaag mijn Hue lampen gekoppeld aan een klikaanklkuit bewegingssensor… Via een eenvoudige omweg. In de klik aan klik uit app heb ik een regel gemaakt die mijn telefoon een notificatie verstuurt als de bewegingssensor wat detecteert. Via IFTTT heb ik een ‘Applet’ gemaakt die als trigger een notificatie van de Klik aan app (met een bepaalde tekst erin) gebruikt en als deze ontvangen wordt mijn hue lampen aanzet. De lampen in de tuin (die op klikaanklikuit ontvangers werken) gaan direct aan als er beweging gedetecteerd wordt. Het duurt dan nog 5 seconden voordat de Hue lampen in de woonkamer aangaan.

Het zou leuk zijn als Olisto ook dit mechanisme beschikbaar zou stellen.