Via Honeywell en KAKU de pomp vloerverwarming uitzetten

Ik heb geprobeerd de pomp van de vloerverwarming uit te laten schakelen. Dit is voor zover ik het kan bekijken niet mogelijk. Als ik een trigg maak kan ik alleen kiezen uit de ingestelde temperatuur en de daadwerkelijke temperatuur. Wat ik hiervoor nodig heb is een regel waarin staat dat de CV-ketel verwarmt of niet. Ik zou dan met een schakelaar van KAKU de pomp uit kunnen zetten. Het schijnt namelijk dat dit enorm veel kan besparen. Ik heb het al geprobeerd met 2 verschillende pomp-killers, maar die ontregelden het hele systeem en ik kon er niet van op aan dat de pomp op de nodige momenten ook weer werd ingeschakeld. Ik hoop dat jullie hier een oplossing voor hebben.

Zeker weten dat een pompschakelaar voordelen heeft, maar waarom niet een schakelaar kopen die volautomatisch met wel of geen warmte aanvoer in de leiding reageert en schakelt? Hier een voorbeeld:

Ik heb 2 verschillende pompschakelaars uitgeprobeerd en beide ontregelden het systeem. Daarnaast verbaasde ik mij erover dat ik geen pomschakelaar kon vinden die via WiFi met de thermostaat kan communiceren zodat de pomp direct uitgeschakeld kan worden als de cv afslaat. Nu blijft de pomp nog een lange tijd doordraaien omdat de temperatuur van de leiding erg langzaam zakt. Bij het zoeken naar een oplossing vond ik Olisto, maar helaas zat de oplossing van mijn probleem niet in het pakket. Vandaar mijn vraag op het forum in de hoop dat mijn idee overwogen zou worden.

Bestaat er een kans dat mijn idee gehonoreerd gaat worden, of moet ik op zoek naar een andere oplossing?

Vriendelijke groet,
Harry

Hallo Harry, het is niet mogelijk om de ‘warmtevraag’ van de Honeywell-thermostaat regelmatig genoeg uit te vragen, dus deze oplossing zit er niet in.
Overigens denk ik dat het gedrag van de pompschakelaar dat je beschrijft, dat de pomp nog even blijft draaien nadat de ketel al uit is, precies is wat je wilt. Immers, zolang de leiding nog warm is zit er nog warmte in het systeem. Het voornaamste wat je ermee zou bereiken als je de pomp direct stopt is dat die warmte op een andere plek afgegeven gaat worden, namelijk waar de leidingen (of evt radiatoren die nog wel circuleren) zijn in plaats van waar je vloerverwarming is. Waarschijnlijk ben je dan dus warmte aan het verspillen, en die warmte is veel duurder dan de stroom om de pomp een paar minuten langer te laten draaien. Bovendien houdt een goede thermostaat er rekening mee dat er nog een hoeveelheid warmte afgegeven wordt nadat de vraag aan de ketel gestopt is. Door de circulatie direct de stoppen zou je de werking van de thermostaat juist meer verstoren. Dus ook als je een andere slimme oplossing vindt om de pomp te bedienen op basis van warmtevraag van de thermostaat zou ik aanraden om de pomp een tijdje na te laten draaien als de warmtevraag stopt.

1 like

Vandaar ook mijn advies van eerder genoemde schakelaar met een voeler op de aanvoer van de leiding vloerverwarming. Zodra de temperatuur onder een vooraf gekozen temperatuur daalt zal de pomp uitgeschakeld worden. Eenmaal ingesteld is er geen omkijken meer naar.
Op het vroegere forum van Eneco/Toon werd dit vele malen aangehaald als een goede en bespaarzame oplossing.

1 like