Tuya / (Smart life / Calex / Hema / Kruidvat / Action / LSC smart connect / ...)

Hoi Rai, doe je dat in de Lidl app of in SmartLife.
Ik krijg het namelijk niet voor elkaar.

Heb wel een Lidl gateway in de SmartLife app aangesloten (echter ook weer zo om te zetten naar de Lidl app).

Zowel in SmartLife als in Lidl lukt het mij niet een zigbee apparaat via Olisto aan te sturen.

Lidl wordt sowieso niet gezien in Olisto

Heb alleen de LIDL app en OLISTO. Verder niets extra nodig. Dus ja, die rules zijn dus in de LIDL app aangemaakt. Echter het duurt wel zo’n 30 min voor ik ze zie in OLISTO. Ook als je dus een naam aanpast in LIDL app duurt het dus een tijdje voor je het in OLISTO ziet aangepast. Niet echt erg.

Hoi Daniel,

Meteen ook nog even een vraagje. Stel ik connect een ZIGBEE dimmer knop van de IKEA of een ZIGBEE raam sensor van KAKU met die TUYA gateway van LIDL, is die dan ook als input te gebruiken in OLISTO? Want ik zoek nog steeds een manier om dit mogelijk te maken. KAKU geeft dit namelijk niet door. Want als dit wel werkt, dan ga ik mn KAKU sensoren migreren en dan via OLISTO de KAKU aansturen.

@Rai, helaas zijn condities op het Tuya kanaal niet mogelijk. Wellicht kun je bij Lidl aangeven dat je een koppeling met Olisto zou willen, als we direct met Lidl kunnen koppelen kunnen we meer.
@hmaat je zou dan zoals Rai beschrijft in de smart life app een ‘Tap-to-run’ scenario maken dat je Zigbee apparaat aanstuurt, en dit scenario vanuit Olisto aanroepen.
We kunnen maar eens per 10 minuten de lijst van apparaten/scenario’s ophalen dus het kan idd even duren voordat een nieuw scenario in Olisto beschikbaar wordt. Als je het na (ruim) 10 minuten niet ziet dan helpt het wellicht om de Olisto app opnieuw te starten.

Hoi Daniel, dank voor de tip.
Heb het geprobeerd en Tap-to-run scenario’s worden idd in Olisto weergegeven. Kan nu dus toch mijn zigbee apparaten instellen. Zij het met een omweg

@hmaat, mooi dat het zo werkt. Ook voor jou de tip, geef bij de Lidl klantenservice aan dat je graag ondersteuning voor Olisto zou zien. Hoe vaker ze dat van hun klanten horen, hoe groter de kans dat het er ooit komt.

Al gedaan.

Dit is hun antwoord: Ik heb je suggestie doorgestuurd! Wellicht dat het in de toekomst wel mogelijk is! ^Melissa

2 likes

Ik heb dus direct toen deze info bekend werd de koppeling gelegd tussen m’n LIDL hub en OLISTO. En dit werkt nog steeds prima.

Nu weet ik dat het volgende onderwerp niet echt thuis hoort binnen dit forum, maar misschien dat iemand hetzelfde heeft ondervonden of een idee heeft waar het wel te vinden is:

Dus dacht, TUYA is ook te koppelen aan SMARTTHINGS. Zou de LIDL dan ook aan SMARTTHINGS te koppelen zijn? Als ik in ST dan TUYA als device kies, dan krijg ik net als bij OLISTO een inlog pagin te zien. Echter, het lijkt of die voor OLISTO naar een server park in EU gaat en die van ST naar 1 in de USA. Gevolg is dat die inlog pagina blijft ontkennen dat hij mij kent. @Daniel : Weet jij of er inderdaad verschillende regio’s zijn? Zo ja, heb jij misschien dan nog de link naar die EU pagina die jullie binnen OLISTO gebruiken? Want anders moet ik weer eerst m’n link tussen OLISTO en TUYA verbreken om achter die URL te komen.

Hoi @Rai, het klopt dat er verschillende regios zijn, en volgens mij ook dat accounts gekoppeld zijn aan een bepaalde regio, die gekozen wordt bij het aanmaken. In de meeste Tuya-gebasseerde apps kun je volgens mij kiezen tussen die regio’s maar in de inlogpagina’s vaak niet. De URL die wij gebruiken is https://pxy1.tuyaeu.com/

@Daniel Je bent geweldig. Zojuist de URL aangepast en jawel, TUYA met ST verbonden.

Dankje :slight_smile: Mooi dat het zo makkelijk ging :slight_smile:

Hoi Daniel,

Zie net dat ik in het tuyakanaal alleen lampen kan activeren maar niet kan deactiveren (uit doen dus). Doe ik iets fout? Bij kaku-kanaal krijg ik een keuzemenu van uit of aan

Hallo @hmaat,
Scenario’s (Tap-to-run) kun je alleen activeren, lampen kun je aan- en uitschakelen. Dus ik vermoed dat je naar een scenario kijkt.

Als ik het tuyakanaal aantik zijn dit mijn mogelijkheden. Verder helaas niets.

Na activate geen aan of uit keuze

Gekeken in een oudere trigg, daar kan het wel maar krijg wel een foutmelding en niet alle lampen meer aanwezig

Hoi Daniel,

Uitgelogd en opnieuw ingelogd. App opnieuw geïnstalleerd. Krijg het echt niet voor elkaar. Eerst moet ik een lamp selecteren. Dat lukt met de knop activate. Als ik dan op wil slaan krijg ik de melding dat ik nog niet alles heb ingesteld. Selecteer ik dan de geactiveerde lamp krijg ik een nieuw scherm met de zin “Dan Activate” en verder niets. Vlgs mij moet ik hier dus aan of uit kunnen selecteren maar deze keuze krijg ik niet. Misschien toch een bug in het kanaal van Tuya??

Groet

Hoi @hmaat,
Het was even zoeken, maar er was inderdaad een bug in het Tuya kanaal die bij de meeste gebruikers niet tot uiting kwam. Je zou nu ‘schakel aan of uit’ als optie te zien moeten krijgen.
Groet,

Daniel

Ik zie dus helemaal geen lampen. Kan alleen maar m’n scenarios selecteren die ik al in de LIDL app gemaakt heb. Miscchien om dat mijn LAMP een KESTVERLICHTING is?

Klopt inderdaad, dank voor je hulp

Hallo Rai, betreft het een Zigbee apparaat? Zigbee apparaten die via een hub aangesloten zijn zijn helaas nog steeds niet te bedienen via het Tuya kanaal.

Ja, klopt. Het is een ZIGBEE geval.