Triggs in en uit schakelen via een trigg

Is het(of wordt het) mogelijk om in 1 trigg een andere trigg in of uit te schakelen?

Ik gebruik een trigg om de verwarming (Toon) in te schakelen zodra ik van mijn werk vertrek.
Dat doe ik door: If not at location werk, after 15:00, mon to frid then set toon to comfort.
Dit werkt op zich prima, echter als ik op een andere plek dan werk ben(en niet geweest) triggert die ook.

als het mogelijk is om een trigg een andere trigg aan of uit te zetten zou ik dat op kunnen lossen door:
trigg 1: aanwezig op werk.
if at location work then enable trigg: vertrek werk
trigg 2: vertrek werk.
if not at location werk then set toon to comfort.
trigg 3: thuiskomst
if at location thuis then disable trigg: vertrek werk

Zo zou ik denk ik voor 90% van de gevallen er voor kunnen zorgen dat mijn verwarming niet onnodig aan staat.

Dat kan momenteel nog niet. Maar dit is zeker iets waar we naar toe willen.
We hebben al heel wat schetsen gemaakt hoe dit zou moeten werken, dus hopelijk in de nabije toekomst. We zien hier grote kansen in.

Wat is hier de status van?
Ik heb bijv. een Olisto-now knop ‘Begin vakantie’ waarmee ik een aantal andere triggs, die dan niet meer uitgevoerd dienen te worden, op non-actief wil zetten. Met een andere knop ‘Einde vakantie’ zet ik ze weer op actief.

Ik zou dit ook graag willen!

Zou het niet handig zijn om binnen Olisto met een Trigg andere Triggs te activeren/deactiveren ?

1 like

Dat zou inderdaad interessant zijn. Heb je een praktisch voorbeeld hoe je dit zou willen doen? Welke trigg(s) wil je maken en koppelen wat nu niet mogelijk is?

Om Triggs te activeren/deactiveren lijkt mij bijzonder handig, bijvoorbeeld om het zonnescherm op te trekken alleen als deze eerst is neergelaten. bij een klein beetje wisseling van het weer gaat deze dan niet vroegtijdig omhoog en niet steeds op- en neer.

1 like

Dit is volgens mij nog steeds niet mogelijk toch? Ik zou dit ook graag willen. Ter illustratie mijn situatie waar ik het voor wil gebruiken: op de dagen dat ik thuiswerk moet tussen 09:00-17:00 de verwarming op zolder aan met als extra voorwaarde dat de begane grond ten minste 21 graden is. Deze thuiswerkdagen verschillen echter elke week (geen vast patroon): de ene week is het maandag, de andere week dinsdag en woensdag, de week erop vrijdag etc. Ik zou graag op de dagen dat ik thuiswerk, ‘s ochtends met een nfc tag de trigg verwarming zolder (met eerder beschreven voorwaarden) starten.

It is possible to do this using Olisto Connect. Maybe few people realize this, but Olisto Connect(ors) can be used as variables: You can use the ‘activate with value’ action to give them a value, and the ‘Connector value’ condition to make a trigg run only when it has a given value. So, what you can do:

  1. Create a connector ‘vakantie’ (either through olisto.com/connect, or you can now also do this using the ‘+’ button on the Olisto Connect channel screen in more -> channels)
  2. Make a trigg that sets the connector to value ‘1’ (for example) when the vakantie begins, and a trigg that sets it to ‘0’ when the vakantie ends
  3. In any trigg you want to activate only during the vakantie, add the condition: Olisto Connect -> Connector value -> equal to 1
  4. Optionally: if you want a trigg to always run immediately when the value is set (unless any of the other conditions are not met), also add ‘Olisto Connect -> Connector is activated’ condition

It probably goes without saying that this allows for many powerful things to be done with your triggs.

Exactly what I needed, thanks!