Trigg: Apparaat is 100% opgeladen. Stekker uitgezet! 📱🔌

Heb je het gisteren gelezen in De Telegraaf? Steeds vaker zorgen telefoonopladers voor schokken of ze vliegen in de fik! :fire::zap:

Met onze Olisto app kun je dat eenvoudig voorkomen:
Wanneer je telefoon of tablet 100% is opgeladen schakel dan de FIBARO stekker uit en stuur een melding naar je telefoon:
“Je apparaat is helemaal opgeladen. Ik heb de oplader uitgezet. Groetjes, je slimme FIBARO stekker!” :iphone::electric_plug:

Je vindt de trigg direct in de Olisto app of check deze link:
https://share.triggi.com/rJlm1uTvM

1 like

Een beetje minder paniek zaaien a la Telegraaf zou fijn zijn.
Ja, het is een leuke trigger/actie combo om te hebben, want het is niet echt noodzakelijk om een adapter stroom te laten leveren als de accu is opgeladen.

Vergeet echter niet dat die schakelstekkers ondertussen wel nog stroom verbruiken.
Dus in zekere zin heb je nog steeds een potentieel kortsluit/brandgevaar in huis.

Hoi Jafo,

Niet alleen de Telegraaf heeft hier de afgelopen tijd artikelen over geschreven maar ook andere nieuwspartijen.
Je hebt inderdaad gelijk dat het in de media vaak wat overdreven is en in werkelijkheid niet zo vaak voorkomt. Maar toch zou je zoiets willen voorkomen.

De stekker heeft een aan stand en een uit stand die ook via een knopje erop gebruikt kan worden. Ik weet niet precies wat het verbruik bij beide is maar zou dit kunnen navragen. Ik ga er vanuit dat dit minimaal is en je hier op veel apparaten al veel op kunt besparen. En ondanks dat het waarschijnlijk toch iets aan stroom verbruikt zorgt het wel dat de oplader en het apparaat niet in de brand vliegt of schokken geeft.

Groetjes Jelmer

Ik heb het volgende begrepen op het Toon forum: “Het solitaire gebruik van een slimme stekker zit rond de 0,5 Watt.”

De media hebben de nare neiging om zo maar wat na te blaten zonder degelijke referenties en wetenschappelijk verantwoord onderzoek. Telegraaf is nu niet echt een top krant op dit gebied …
Zelfs de beruchtte ‘ontploffende’ accu van Samsung heeft dit maar beperkt gedaan (en wederom werden de enkele incidenten blindelings herhaalt waardoor het leek alsof het vaak voor kwam).

Het is niet direct het vermogen, maar het simpele feit dat je een constante warmte bron actief hebt.
Nu is een half watt al een stuk minder dan de 1-2 ampere bij 5 volt (+/- 10 watt!) die een actieve adapter al verbruikt.

Adapters voor accu’s leveren nogal wat vermogen om die accu binnen relatief korte tijd op te laden.
Het viel mij onlangs op dat de oplader voor mijn nieuwe telefoon koel was nadat het ding mijn telefoon had opgeladen.
Dit in tegenstelling tot mijn vorige oplader+telefoon die (hand)warm was aan het einde van de nacht.
Het lijkt er op dat de fabrikanten steeds slimmer omgaan met het opladen van accu’s.

Overigens betekent dit dat het daarom echt van belang is dat je de goede adapter voor je apparatuur gebruikt. Het laad circuit (van je mobiel) is hierbij het foutgevoeligst, want daarmee bepaalt de hardware of de accu vol is en het laad process gestopt kan worden.

1 like

Hoi JaFo,

Ik heb hetzelfde gemerkt bij mijn nieuwe Sony Xperia ten opzichte van mijn oudere toestellen dat het inderdaad steeds beter aan het worden is en fabrikanten er meer rekening mee houden. Bijvoorbeeld mijn telefoon die in de nacht slomer gaat opladen tot iets voor de wekker gaat waardoor hij niet te warm is en niet blijft laden als hij vol is volgens mij… Of in iedergeval niet nog 6 uur lang.

Maar niet iedereen heeft de nieuwste en duurste telefoon waarmee dit soort dingen kunnen natuurlijk…

Is het ook mogelijk om een soortgelijke functie te maken i.c.m. KAKU? Als trigger bijvoorbeeld de batterijparameter = 100% dan schakel stopcontactontvanger uit.

2 likes

Is mogelijk met iedere slimme stekker die Triggs ondersteunt, dus ook KaKu (mits ICS-2000, of ICS-1000 met hulpstuk).

2 likes

Heeft iemand daar een Trigg voor, om bij opgeladen zijn van mobiel de klik aan uit, uit te schakelen?

1 like

Hmm, ik heb je op het verkeerde been gezet. Deze trigg https://share.triggi.com/rJlm1uTvM doet het met een Toon plug, KaKu kan volgens mij geen verbruik terugkoppelen. Sorry, ik ging er van uit dat battery level een trigger was, blijkt niet zo te zijn. De gelinkte trigg is overigens wel briljant.

1 like

Dankjewel voor je compliment @Watashi! :smiley:

Het werkt inderdaad met het stroomverbruik en de Toon/Fibaro stekker kan dit precies meten. Op dit moment heb ik zelf nog geen oplossing om dit met andere stekkers te doen.
Wellicht dat Android het mogelijk zou maken om iets met het batterij level te doen maar van IOS ga ik hier niet vanuit dat ze dit toestaan. Apple is hier wat lastiger in namelijk.

Mocht iemand een leuke oplossing hebben hoor ik het natuurlijk graag en kan ik er wellicht een featured trigg van maken voor in de app!

Ik heb een Fifthplay slimme stekker (ooit bij de EON gekregen) en deze gebruik ik met de bijbehorende app. Helaas, helaas, is Fifthplay nog niet aangesloten op Olisto maar wat niet is kan nog komen. Met de Fifthplay stekker kan ik ook het sluimerverbruik stoppen en dus gebruik ik deze nu op mijn opladers. Geeft in ieder geval een veilig gevoel.
Dank jullie wel voor de slimme oplossing want door het forum werd ik mij bewust van deze oplossing.

1 like

Hoi @Anita,

Wat leuk dat je door het forum hier bewust van bent geworden en het ook daadwerlijk bent gaan toepassen!

Dit jaar willen we veel nieuwe kanalen gaan toevoegen in onze app. Het kan zeker helpen als gebruikers van bepaalde apparaten dit actief aangeven aan zowel de merken/fabrikanten als aan ons!

Al gedaan hoor, zowel bij Frank als bij Fifthplay.

1 like

Top @Anita. Goed bezig! :grin:

Heb deze Trigg nu in gebruik, maar merk dat op ongeveer 45% de schakelaar wordt uitgezet. Kan toch niet de bedoeling zijn. Heb de actie al op een lagere verbruik gezeet (0,4 watt), maar ook dan wordt de schakelaar te vroeg uitgeschakeld

Hi Edwin,

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Wat voor telefoon heb jij? En een Fibaro stekker?
Ik heb dit bij ons op kantoor met zowel mijn laptop, Sony Xperia en een andere Android telefoon, en mijn collega’s Iphone getest en hier werkte alles goed.

Dat zou helemaal top zijn! Als “battery level” een trigger was, ik zou hem dan ook bij mijn KAKU kunnen gebruiken… Zal dit in de toekomst haalbaar zijn?

Ik heb de trig iets aan gepast.
Hij schakelt niet uit maar geeft een bericht.
Ik gebruik hem namelijk met de droger en
wasmachine.

Hier voor gebruik ik een neo coolcam stekker.

1 like

Daarvoor is het ook heel handig natuurlijk! @gerhard010