TP-Link Deco M9 Plus Wifi icm met Olisto

Heb deze vraag op het Toon forum gesteld maar besef me dat ik hem hier (ook) had moeten stellen.

Heeft er iemand ervaring met de TP-Link Deco M9 Plus Wifi en dan icm met Olisto.
Deze oplossing heeft namelijk ingebouwde Zigbee waardoor het mogelijk is om verschilende smart home producten zonder tussenkomst van een bridge/hub te bedienen. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld je Philips Hue lampen te bedienen zonder de hue bridge te gebruiken. En aangezien het een mesh netwerk is zou het ook beter moeten werken over grotere afstanden.
Maar aangezien ik Olisto gebruik voor veel hue schakelingen en deze dus via de hue bridge lopen vraag ik mij af of dit ook gaat werken zonder gebruik te maken van de bridge. (Ik neem aan dat de hue bridge nu het aanspreekpunt is voor Olisto.)
Zou wel mooi zijn als dit zou werken. Geen bridges meer nodig! Niet alleen die van Philips Hue maar ook vele anderen waaronder IKEA Trådfri lampen.

Hier meer info over deze mesh wifi oplossing: https://www.tp-link.com/nl/products/details/cat-5700_Deco-M9-Plus.html

Ik zie hem tussen de kanalen er niet bij staan, dus ik denk dat hij (nog) niet zal werken.

Voor een wat grotere woning (meerdere etages) kan het idd een oplossing zijn.
Heb hem zelf niet, maar van wat ik op die site lees zijn er een paar puntjes om rekening mee te houden:

Het mesh netwerk heeft hier alleen betrekking op de WiFi.
Zigbee heeft standaard al een mesh protocol (als de lamp het ondersteund)

Het is een Router maar geen modem, oude router/modem moet in bridge mode doorgelust worden.
Werkt dus in cominatie maar vervangt hem niet (geheel).

Lampen verliezen soms wat mogelijkheden als ze op een ander merk bridge worden aangesloten.
(b.v. IKEA Trådfri lamp heeft bridge nodig voor firmware updates)

Het systeem bestaat uit meerdere units, voor de bridge die je niet meer heb krijg je dus 1 a 2 extra zenders terug. (kan met 1 totaal, maar dan verlies je de Wifi mesh netwerk)

Mijn conclusie:
Mocht je woonsituatie zorgen voor een sub optimaal WiFi bereik kan dit een een betere oplossing zijn dat een range extender.
Wil je je zigbee bridge vervangen voor een in een router in gebouwde exemplaar, vind ik het het gewoon niet waard (€149/€256/€€329).