Thuis-/wegmodus instellen

Ik denk erover om Olisto te gebruiken als alternatief voor Stringify, dat binnenkort ter ziele gaat. Mis alleen 1 functie die Stringify wel heeft: de thuis-/wegmodus. Heb ook een Tado thermostaat + app die weet wanneer ik thuis ben en daarmee de thuis-/wegmodus van Stringify kan aanpassen. Vervolgens koppel ik die modus aan zonsondergang: alleen als ik thuis ben moet het licht aan bij zonsondergang.

Bij Olisto kan ik natuurlijk het locatiekanaal gebruiken maar dan moet ik weer een app op de achtergrond draaien die mijn locatie registreert. Werkt niet optimaal op mijn oude iPhone 6, heb ik al gemerkt. Liever gebruik ik alleen de Tado-app voor geofencing.

De vraag is dus: kan ik op een of andere manier Olisto in een soort thuis/wegmodus krijgen op basis van een Tado-signaal via IFTTT? Ergens moet dan dus de modusvariabele ingesteld en uitgelezen kunnen worden. Zat even te denken aan een omweg via todoist, maar aangezien je daar alleen taken kan aanmaken en niet verwijderen via IFTTT, schiet dat ook niet op.

Iemand enig idee?

Je kunt een connector (URL) aanmaken via https://olisto.com/connect. Je kunt deze connector dan vanuit IFTTT activeren door de URL die je bij het aanmaken krijgt als Webhook aan te roepen. Vervolgens kun je het aangeroepen worden van deze URL gebruiken als conditie in je triggs. Je kunt dan dus een connector maken die door IFTTT wordt aangeroepen als je thuis bent, en een andere voor wanneer je weg bent.
Je zou nog een stapje verder kunnen gaan: je kunt de connector bij het aanroepen ook een waarde bij geven, bijvoorbeeld 1, 0, thuis of weg. En op deze waarde testen in de condities van je trigg.
Je kunt dus bijvoorbeeld een connector maken die je ‘Thuis’ noemt, en deze vanuit IFTTT met de waarde 1 aanroepen wanneer Tado zegt dat je thuis bent, en met waarde 0 wanneer Tado zegt dat je weg bent.
Om een waarde door te geven vul je deze in bij Body, kies je Request Type POST en Content Type text/plain.

If you want a persistent variable Home / Away to work with Olisto Connect, try switchur.com.

1 like

Thanks guys, will check it out!

Ik gebruik de locatiebepaling van tado via ifttt en de bovengenoemde connectors om mijn klikaanklikuit alarm aan en uit te zetten. Dit werkt zeer goed

Update: the connectors with variables work perfectly. So everything I did with Stringify, I can do with Olisto now! Thanks.

I’m happy you were able to resolve everything through Olisto!

Welcome to the club :smiley:

Beste Daan

Geprobeerd maar ik kom er niet uit.
Een connector gemaakt.

Maar hoe stel ik die dan in in thuis of away zodat ik dan in olisto bv een lamp kan aanzetten?