Tahoma koppeling met zonnescherm

App version: __________
Phone OS: ________
Ik heb in Tahoma drie screens en een zonnescherm gekoppeld. Via Tahoma app werkt alles perfect. Als ik kanaal Tahoma toevoeg aan Olisto zie ik alleen de drie screens en niet mijn zonnescherm in Olisto. Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb hetzelfde probleem. Sinds kort dus nieuwe zonneschermen met een TAHOMA IO. Echter, een aantal weken geleden ben ik eerst aan het testen geweest met het TAHOMA account van familie van me. En toen zag ik wel van hun de 4 screens in OLISTO. In de 2 TAHOMA omgevingen staat alles dus hetzelfde, m.u.v. dat ik ZONNESCHERMEN heb en zij SCREENS. Zelfs als ik nu in mijn OLISTO account weer mijn TAHOMA kanaal wegooi en hun account er weer aan hang, zie ik weer netjes de 4 screens. Hang ik mijn account er weer aan, dan zie ik niets. Dus worden ZONNESCHERMEN nu als iets anders dan een SCREEN gezien? Zo ja, ik heb ook nog verlichting met IO sturing. Dus die zie ik er dan ook graag bij.

Kunnen jullie mij uitleggen waarom SCREENS wel zichtbaar worden in OLISTO, maar als je ZONNESCHERMEN hebt dat ze dan NIET zichtbaar zijn? Dit graag fixen. En als jullie dan toch bezig zijn, ook graag de verlichting in Somfy toevoegen.

What kind of functionality are you thinking of (delete what is not applicable):

Channel /

Is the functionality already available at a service like IFTTT,

What functionality would you like to propose:

Ik wil een trigger aanmaken waarin ik een zonnescherm vanuit de tahoma aan kan sturen maar het apparaat staat grijs gekleurd, hoe kan ik zorgen dat deze gekoppeld kan worden?
Wanneer ik bij de kanalen kijk staat de somfy tahoma gewoon gekleurd maar als ik hem wil gebruiken voor een trigger is hij grijs?

Ik heb hetzelfde probleem. Sinds kort dus nieuwe zonneschermen met een TAHOMA IO. Echter, een aantal weken geleden ben ik eerst aan het testen geweest met het TAHOMA account van familie van me. En toen zag ik wel van hun de 4 screens in OLISTO. In de 2 TAHOMA omgevingen staat alles dus hetzelfde, m.u.v. dat ik ZONNESCHERMEN heb en zij SCREENS. Zelfs als ik nu in mijn OLISTO account weer mijn TAHOMA kanaal wegooi en hun account er weer aan hang, zie ik weer netjes de 4 screens. Hang ik mijn account er weer aan, dan zie ik niets.

Zoals in deze eerdere thread te lezen is maakt Somfy inderdaad onderscheid tussen verschillende soorten zonneschermen en krijgen we helaas sommige wel en andere niet te zien via de API. Wij kunnen hier helaas niets aan veranderen, wellicht kunnen jullie dit als betalende klanten van Somfy zijnde bij hen aankaarten.
Ik heb wel eens berichten gezien van mensen die met succes hun Somfy schermen via Klikaan/Klikuit en Olisto bedienen. En anderen die het via een omweg met Olisto Connect en IFTTT voor elkaar hebben gekregen. Wellicht is er via de zoekfuntie iets over te vinden.

Imiddels ben ik verder op zoek gegaan naar info over de API van SOMFY. Ook contact gehad met Somfy, maar daar was het eerste antwoord er 1 die nog net even op de laatste minuut voor de kerst verzonden moest worden denk ik. Dus maar een vervolg vraag gesteld. Hoop op een beter antwoord.

Ook allerlei andere forums door gegaan om te zien hoe daar dan met de API wordt omgegaan. Bij tweakers kwam ik deze tegen. Somfy dreigt met bans als gebruikers api te veel belasten
En vandaar uit kwam ik vervolgens bij “Home Assistant” uit. Tahoma Integration Refactored en vandaar uit weer bij een projectje voor een Rasberry Pi.
https://pypi.org/project/pyhoma/0.5.1/ en daar stond dus eigenlijk precies waar we naar op zoek zijn: " Somfy TaHoma has an official API, which can be consumed via the Somfy-open-api. Unfortunately only a few device classes are supported via the official API, thus the need for this wrapper."

HA, maar dus ook andere systemen maken dus tot op heden geen gebruik van de officiele SOMFY API, omdat deze dus veel te mager is. Deze systemen maken dus nog steeds gebruik van de aansturing die eigenlijk direct los gaat op de normale WEB GUI van SOMFY. En inderdaad, als ik nu mijn login gegevens in dat stukje code zet, dan krijg ik inderdaad al mijn devices wel te zien. Alleen de aansturing ervan heb ik nog niet gevonden. Dit zit wel in HA. Dus denk dat ik nu maar eens een HA server ga opbouwen. Eens kijken hoe dat allemaal werkt.

Maar is het misschien een idee (of optie) dat OLISTO ook gebruik kan maken van de alternatieve API van SOMFY? Zouden denk ik de nodige personen hier in het forum blij van worden.

Helaas is dat niet mogelijk, want voor die on-officiele API is geen OAUTH authenticatie mogelijk. Dat betekent dat wij de username en wachtwoord van de gebruiker in onze database op zouden moeten slaan. Dat is iets wat we niet doen, en waarvan gebruikers ook zouden moeten willen dat we dat niet doen.

Ja, dat is een heel goed punt. Die had ik niet gezien.

Maar punt blijf dat Somfy dus heel raar bezig is met een API beschikbaar te maken die het grootste deel van hun spullen niet laat zien. Ben toch benieuwd met wat voor verhaal ze hierover gaan komen.