Sonos Queue schonen

Hoi!

Ik heb een aantal knoppen (triggers) gemaakt die de afspeelmodus van Sonos op willekeurig (Shuffle) zet en vervolgens een Playlist (opgeslagen als Sonos favoriet) afspeelt.

Het probleem is dat iedere keer wanneer ik een andere Playlist kies deze aan de queue wordt toegevoegd. Is er een optie om eerst de queue leeg te maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Robert

Ik heb inmiddels een werkende oplossing gevonden.

De IFTTT “SONOS Play Favorites” functie schoont wel eerste de queue voordat een een nieuwe playlist wordt afgespeeld. Via een WebHook een event gemaakt dat de juiste playlist afspeelt. Deze vervolgens weer gekoppeld met een shuffle play in Olisto.

Binnen Olisto worden dus twee taken uitgevoerd:
“Shuffle Play Modus Aan” via de Olisto Sonos integratie
Via de WebHook van IFTTT wordt door Olisto het event gestart dat met de IFTTT Sonos integratie de playlist opstart.

Beetje omslachtig, maar werkt wel!

Robert

2 likes

Mooi gevonden!

Hoe dan ook zet ik deze wel even op het lijstje van verbeteringen voor het Sonos-kanaal!

Dank je wel!

Ik ben hier gelijk even achteraan gegaan. Helaas is het niet (of niet meer) mogelijk om iets aan de queue van Sonos te veranderen vanuit de API. Waarom IFTTT dit wel kan? Mogelijk via een voor ons niet bereikbaar commando. Hoe dan ook heb ik dit aan Sonos voorgelegd. Dat betekent wel dat ik er voor nu niets aan kan veranderen. Mocht dit in de toekomst wel veranderen dan zal ik dit hier laten weten!

1 like

In ieder geval bedankt voor de tijd die je erin hebt gestoken!

In the Sonos app there are two commands to play a playlist. One says “Replace queue” and the other says “Add to end of queue”. I guess Olisto is using the 2nd one?

These are internal commands. The local API (accessing over WiFi) is different than the remote API (accessing over the web). We have to use the latter, which does not support it, while the former does.

I realize that - just thinking that often the external commands reflect what’s available in the api. As you mentioned, IFTTT clearly found something, perhaps disguised in some way as a variation of the queue command.

I had this issue come up again, because using Olisto to play Sonos playlists causes the queue to fill up until Shuffle mode stops working. So I found a workaround, using IFTTT to clear the Sonos queue like this:
Create a playlist with one song from local storage using the Sonos app on Windows or mobile. Delete that song so it is no longer valid (does not delete the playlist). Make that playlist a Favorite, which is ok even if it contains only one song that is no longer valid. In IFTTT create an applet to play the new favorite with one invalid song, which can be triggered by an Olisto Connect -> IFTTT webhook. The clears the queue and adds one invalid song which is automatically skipped. Olisto can then add new playlists and songs to the Sonos queue, and the Shuffle mode works again.