Pushberichten werken niet meer na recente iOS Olisto app update

,

App version: 2.30.1
Phone OS: iOS 14.7.1

Pushberichten werken niet meer na recente iOS Olisto app update.
Bij de log van de trigger staat als laatste activiteit “Fout: triggi/error-push-apple”

Deze foutmelding heb ik in het recente verleden ook al eens eerder gezien.

1 like

Zoals gemeld in dit bericht en dit bericht heeft dit te maken met wijzigingen in iOS 13 die wij nu targeten.

We zijn nu bezig om de fix hiervoor zsm uit te brengen

@Remy waarom target je in plaats van iOS 13 niet gelijk naar iOS 14. Blijf je zo niet steeds achter de feiten aanlopen aangezien iOS 15 ook binnenkort verschijnt.

@JdV Ik zorg eerst even dat er zsm een build met een werkende fix eruit komt en dan zal ik al jullie vragen beantwoorden :wink:

:ok_hand: :+1:

Update ligt bij Apple! Nu wachten op hun review.

De nieuwe versie (2.30.2) is naar Apple verzonden waarin alle bovenstaande problemen opgelost zouden moeten zijn. Ik verwacht dat deze morgenochtend live staat. Hieronder een uitgebreidere uitleg van wat er precies is gebeurd mbt de bug met pushnotificaties.

In iOS 13 is de manier waarom Apple de pushtokens (de sleutel die nodig is zodat wij weten tegen welk apparaat we praten) genereert anders dan voorheen. Resultaat: Push meldingen die het na het updaten niet meer doen bij alle apparaten die iOS 13+ hebben draaien.

Ik zei eerder dat we de targetversie gewijzigd hadden naar iOS 13, maar dat is niet helemaal waar. Tot 2.30.0 was onze targetversie iOS 10 en dat hebben we nu verhoogd naar 11. Dat had echter effect op hoe bepaalde onderdelen (dependencies) in onze app gebouwd werden, waardoor het probleem zich pas voor deed bij iOS 13+. Nog te volgen? Nee… zoiets had ik ook toen ik ernaar keek. Juist die kink in de kabel hadden we even niet verwacht. (Ja ik weet dat het enigszins vaag opgeschreven is, maar zo voelt het soms ook als je met Appleversies werkt. Mocht jij dat niet hebben, “teach me, master”.

“Waarom zo laag, kan de targetversie niet gelijk naar 14?”
Dat is omdat wij graag zoveel mogelijk apparaten ondersteunen, want Olisto moet volgens ons ook gewoon nog op je iPhone 6 draaien. Helaas alleen niet meer op je iPhone 5.

In onze vorige grote build (lees: alles vóór 2.30.0) ondersteunden we iOS 13 wel maar was het nog niet onze zogenoemde targetversie. Omdat Apple deze target ondertussen afdwingt is dit probleem ontstaan want

”Waarom hebben de klojo’s van Olisto dit niet gevonden tijdens het testen:”

  • Ten eerste hadden we geen fysieke telefoon die iOS 13+ aankan. Zeker nu remote werken de norm is wordt 99% getest via simulators. Ideaal? Niet altijd… Dat werkt bij bijna alles, behalve geofencing en push notifications. Daar heb je echt een fysiek apparaat voor nodig. Hoe gaan we dit verbeteren? Er is nu een iPhone 12 in mijn bezit die dit in de toekomst moet helpen voorkomen.

  • Moeilijkheden bij Apple. De combinatie van vele “native” telefoonfunctionaliteiten, altijd veranderende systemen, programmeertalen en certificates zorgen ervoor dat elke keer dat er een build gemaakt moet worden er vele uren ingestoken moeten worden. Vandaar ook dat we niet graag een nieuwe build eruit gooien voor Apple apparaten. Exact dezelfde Olisto app kan, wanneer opnieuw gebouwd, opeens problemen geven waar ze dat eerst niet deed. Daarnaast, bij een wijziging aan onze kant is een release bij Apple vaak minimaal 12-24 uur later, dus meerdere snelle hotfixes achter elkaar zitten er dan niet Hoe gaan we dit verbeteren? Ik heb recentelijk ons hele app bouwproces op de schop gegooid om juist in de toekomst deze problemen meer te voorkomen, en de tijd tussen wijziging en release te verkorten en zo er meer bovenop te kunnen zitten. Helaas hebben de handmatige wijzigingen dus in het geval van geofencing voor een bug gezorgd.

  • Ons systeem is groot, maar ons team is klein (7 ontwikkelaars). Helaas hebben wij niet een heel team die dedicated aan de app kan werken. Wij onderhouden natuurlijk niet alleen de app, maar vooral ook alle systemen die daarachter liggen. Niet alleen voor de directe consument/gebruiker, maar ook alle partners, zo om de app juist beschikbaar te houden. Uiteindelijk betekent dat meestal dat het team dat aan de app werkt vaak bestaat uit 1 hoofdpersoon, jullie raden het al… dat ben ik. Natuurlijk heb ik geweldige collega’s die hier en daar ook werken aan onderdelen van de app, maar het gros van onze tijd gaat in de systemen op de achtergrond. Bij zo’n probleem als dit, waar we ook niet terug kunnen naar een vorige versie om dit op te lossen, leggen we echt ons andere werk wel stil en werken we z’n allen aan een zo zo spoedig mogelijke oplossing. Natuurlijk ben ik niet de enige die de app test voor een release, maar helaas is ons systeem zo complex dat het om teveel redenen ergens fout kan gaan wat niet feilloos handmatig te testen is (al proberen we dat wel). Automatische testmethodes zouden een goed alternatief zijn, maar is met deze complexiteit niet goed genoeg te doen (trust me, we’ve tried), laat staan hoe dat te doen op fysieke apparaten (en daar ligt nou net het probleem). Hoe gaan we dit verbeteren? Hopen dat we snel uitgroeien tot 10x onze huidige grootte! Of anders, let us know!

“Leuk dit allemaal, maar je hebt t nu alleen maar over Apple, hoe zit dat met Android, daar gaat het ook regelmatig mis!”
Klopt, Android is een geval apart omdat er zo ongelooflijk veel verschillende merken van apparaten zijn met allen een wisselende manier van optimalisatie van bijvoorbeeld hun batterij. Dus waar alle irritaties bij Apple vaak niet van toepassing zijn bij Android, komen bij Android vaak problemen voor die wij heel moeilijk kunnen reproduceren.

Kunnen jullie als gebruikers iets met al deze uitleg?
Natuurlijk niet, voor jullie blijft het irritante dat jullie nu al bijna een week met problemen zitten. Laat staan dat wij het fijn vinden als er zulke negatieve ervaringen zijn. Toch zijn wij juist heel blij met zo’n actieve community dat een dergelijk probleem direct opvalt ook buiten ons eigen testen. Wij, maar vooral ik, hopen dat jullie op deze manier iets beter begrijpen wat er achter de schermen gaande is en dat we echt ons uiterste best doen om jullie zsm van de problemen af te helpen. Beter nog, we hopen ze in de toekomst te voorkomen.

Mochten jullie toch nog:

  • meer willen weten,
  • meehelpen door in het beta-programma te komen en deze problemen in de toekomst te voorkomen
  • je frustraties willen uiten
  • je enthousiasme over de nu weer werkende triggs willen mededelen

Dan ontvang ik graag een privébericht, want zodra de nieuwe versie bevestigd is qua werking gaat dit topic op slot :wink:


tl;dr (voor de mensen die niet weten wat dat is: too long; didn’t read):

  • We testen nu op oudere en nieuwere Apple apparaten
  • Het probleem met geofencing kwam door een stom foutje en is in 2.30.1 opgelost
  • Het probleem met push notificaties was opgetreden door een wijziging in iOS 13 en een wijziging in het bouwproces en is opgelost in versie 2.30.2
1 like

Goed verhaal. We waarderen jullie inzet :+1:

1 like

Push meldingen komen weer binnen.
Bedankt :+1:

1 like

@Remy Dit vind ik serieus top van je. Dat je de tijd hebt genomen om de community op deze manier mee te nemen in jullie ontwikkelproces en de uitdagingen waar jullie voor staan. Dat zorgt er, in ieder geval bij mij, voor begrip voor de soms lastige situatie waarin jullie je bevinden. Nogmaals dank voor jouw uitgebreide toelichting en ook voor het snel fixen van deze bugs :pray:t3:
En last but not least … ook de pushnotificaties werken nu weer.

1 like

Push meldingen werkt ook weer. Top!

1 like

Bedankt voor je uitleg en inspanning om dit op te lossen, Het werkt weer top. Zowel geofencing als Pushberichten.

1 like

Dit topic is na 26 uur automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.