Problemen met locatievoorziening

Ik heb sinds enkele dagen opnieuw problemen met de locatievoorziening.
Dit heeft na de gekende problemen van eind vorig jaar bijna een vol jaar echt feilloos gewerkt, maar nu opnieuw problematisch. Waardoor het alarm niet meer automatisch in of uitgeschakeld word. Als ik de app open, de betreffende trig uitzet en daarna weer aan, dan werkt het weer wel.

Had ik ook. Maar lijkt nu wel weer redelijk te werken. Hoewel ik soms best wel ver van huis moet zijn wil Olisto dat in de gaten hebben. En als dan ik al lang weer thuis ben, komt Olisto daar ook nog eens achter. Kan dat met mijn het type telefoon te maken hebben?: Oneplus 3T

Hi Vrouwantje en Ambuman112,

We zijn afhankelijk wat we van je telefoon krijgen aan locatie. Het werkt namelijk als volgt (er van uit gaande dat je de app toestemming geeft voor locatiedata)

  1. Als jij een locatie aanmaakt in Olisto op je telefoon dan kies je een specifiek gebied met een radius;
  2. Dat gebied en die radius wordt op je telefoon opgeslagen. Zo wordt dat een lijstje met gebieden die op je telefoon staan;
  3. Jij gaat met je telefoon op pad. Periodiek checkt je telefoon je locatie. Dat doet dus niet de Olisto app. De telefoon doet dat. Wij mogen ook niet vanuit de app steeds om de locatie vragen. Dat zijn de beperkingen die zowel Google als Apple opstellen in hun systeem.
  4. Je telefoon krijgt een locatie door door middel van GPS, WiFi signalen en andere kenmerken. Vervolgens checkt je telefoon: Ben ik ten opzichte van de vorige locatiecheck nu ergens anders én ben ik nu binnen of buiten de gebieden die in mijn lijstje staan?
  5. Als je inderdaad van locatie bent veranderd (nu wel binnen of buiten een gebied) dan zegt je telefoon tegen onze app: Deze telefoon is wel/niet meer in gebied X
  6. Onze app stuurt dat direct door naar onze servers en vrijwel direct (paar milliseconden vertraging) voeren we de bijbehorende trigg uit.

Je merkt al dat een hoop buiten je zicht gebeurt. Het enige wat jij als gebruiker ziet (en ook zou móeten zien volgens ons) is dat je van gebied verandert en dat de trigg wordt uitgevoerd. Maar je ziet al in bovenstaande opsomming dat er een aantal momenten zijn waar wij geen invloed op hebben. Wanneer pikt je telefoon een nieuw signaal op? Is dat signaal betrouwbaar genoeg? Maakt de telefoon de juiste beslissing aan de hand van signaal, locatie en lijstje? Geeft de telefoon op het juiste moment aan onze app door dat er iets verandert?

We verbeteren deze functionaliteit continu. Het is een lastig traject en door de aard van de problematiek is het moeilijk alleen in een simulatie op te lossen. Daarnaast zijn zowel iOS als Android steeds strenger in met name het gebruik van continue locatiegegevens omdat dit de batterij duur verkort. Wij merken al dat we in nieuwere versies van zowel iOS als Android we veel minder vaak locatiedata krijgen. We werken aan oplossingen maar ik kan helaas geen indicatie geven wanneer of hoe dit zal zijn opgelost.

Met vriendelijke groet,
Jelmer Smit

Het is wel waardeloos. Ik kom er nu achter om 14.00 uur dat mijn kachel nog staat te branden op 22.5 graden vanaf 7 uur in de ochtend, terwijl er vanaf 08:15 beide toestellen niet meer thuis zijn.
De triggi met locatie doet het vaker niet dan wel.
Misschien toch maar een homebridge maken met een olisto verbinding op mijn raspberry pi?
Wellicht dat apple dit fijner vindt, om tijdig de locatie door te spelen.

Bij mij werkt de locatievoorziening nu 2 dagen achter elkaar.
Is het probleem opgelost of is dit puur toeval?

Bij mij werkt hij prima, zeker de laatste maanden. Ik heb een androidtoestel.

Anita… heeft totaal niks met Android of Apple te zien.
Ik heb 3 dingen die op,locatievoorziening draaien, en als ik met iets problemen heb, is het steevast de olisto…
Met de andere 2 nog nooit enig issue gehad.