Hoi SwePie. Thanks voor je antwoord, al zie ik dat de app nog steeds niet in de appstore staat… OlistoNow voor de iWatch wel, maar daar heb ik niets aan. Zal eens kijken wat de alternatieven zijn, om de boel van Hue via Smartalarm te schakelen. Ik had het super voor elkaar, maar nu moeten we zelf alle lampen weer uitdoen bij inschakelen van het alarm enzo…
Ik heb Olisto inmiddels een mail gestuurd om een oplossing te vinden voor het probleem…
Hallo Jeroen, ik heb ondertussen Homey op mijn synology nas draaien en voor 80% geconfigureerd. Is episch wat je daar allemaal kan aansturen en programmeren. Ik ga dus Olisto maar verlaten ![]()
EWeLink werkt nog steeds niet
Hoi SwePie. Ik heb ook een Synology NAs, dus ik leef helemaal op na jouw bericht. Is het een gratis app, dat Homey, of zit die in de store ergens? Wat ik met Olisto deed is: licht van Philips Hue her en der automatisch inschakelen op bepaalde tijden, ook op weer uitschakelen op bepaalde tijden. En belangrijker nog: mijn alarm (Smartalarm) was gekoppeld, dus bij het afgaan van het alarm had ik alle verlichting eerst 15 seconden knipperend, en daarna alles (binnen, buiten, boven, op fel wit licht inclusief uitschakeling van de CV-ketel). En als we gingen slapen, dan hoefde ik het alarm alleen maar in te schakelen (boven) en dan gingen de lampen overal na 30 seconden uit. Dat soort routines en regels mis ik enorm op dit moment, dus ik ben echt heel benieuwd wat er nog meer mogelijk is naast Olisto. Ik heb ooit al eens gestoeid met ITTT, maar dat is een stuk complexer dan Olisto. Heel shit en erg slordig dat zo’n Olisto zomaar ineens verdwijnt, super asociaal. Ik hoop wat meer te horen wat de mogelijkheden zijn buiten Olisto. Groet, Jeroen
Hallo Jeroen,
Ik ben nu ruim een maand over naar Homey op het Synology NAS. Er zitten wel kosten aan verbonden (4,99 voor server en 2,99 voor de app) maar het is een verademing en de mogelijkheden gaan veel verder dan Olisto. Ik ben helemaal van Olisto af en doe alles nu met Homey. Ik heb ook integratie met Somfy, Tado, Hue, Woonveilig, Smartwares, Zonnepanelen, Marstek thuisbatterij, ik maak zonnestand afhankelijke triggers, check buienradar, heb betere integratie van familieleden, en bij dat alles ben ik nog maar net begonnen……
Ik denk er over om de server te kopen (eenmalig €149) en daarmee bespaar ik de €5 per maand.
Er is een uitgebreid forum, veel gebruikers en relatief eenvoudige programmering. Een alternatief is er ook nog (naam ff vergeten) maar dat is meer programmeer werk en iets minder gebruikersvriendelijk. Al met al, Homeybid zeker iets om te gaan proberen.
Vriendelijke groet, Djurre.
Ps. Ik heb jaren dankbaar gebruik gemaakt van Olisto maar werd gedwongen deze switch te maken want mijn huis werd bijna onleefbaar met deze instabiliteit ![]()
![]()
Beste,
Ook ik ben jaren lang tevreden gebruiker geweest van Olisto. Ook ik kon de instabiliteit van Olisto niet meer waarderen. Ik was al een gebruiker en eigenaar van een Synology NAS server voor meerdere toepassingen o.a. met in het verleden Domotics voor mijn automatisering. Ook deze leverancier stopte met ondersteuning.
Mijn voorkeur ter vervanging van Olisto is ook Homey geworden maar dan met de aanschaf van de Homey Pro Hardware met bijbehorende app. Ik heb in korte tijd al mijn automatisering kunnen overzetten op deze Homey pro.
De mogelijkheden van Homey Pro zijn geweldig en eenvoudig te programmeren.
Ik heb nu gekozen om meer onafhankelijk te zijn van leveranciers en abonnementen. Wel met een eenmalige investering in Homey Pro.
Groeten,
Diederik
Ik werk al jaren met Homey Pro. Het is nu helemaal simpel geworden om flows te maken met Claude Code.
Koppel je Homey aan Code en er gaat een wereld voor je open. Hoe je koppelt legt Claude je stap voor stap uit.
Had Olisto nog in gebruik als tussen app voor een aantal API’s. Maar met de komst van Code is Olisto definitief voorbij.
Hoi allen. Bedankt voor jullie antwoorden, ik ben inmiddels bezig met de Homey app. Helaas loop ik tegen allerlei begrenzingen aan (waarschijnlijk door verouderde hardware) dus ik moet wel investeren in een Homey Pro, het is niet anders… Mijn Synology DS214 bijvoorbeeld: die ondersteunt geen hogere DS meer dus die kan ik niet gebruiken als server. Mijn iMac van 2014: ook die heeft een te lage OS om nog een server voor Homey te kunnen draaien. Mijn Smartalarm is blijkbaar ook van een verouderd platform, ik heb ze al de vraag gesteld van dan het nieuwe Platform eigenlijk inhoudt. En ik kan op dit moment maar 1 Philips Hue Brigde koppelen op de Homey app, ik heb er 2 dus ook daarom moet ik naar Homey Pro. Wel heb ik mijn Markilux zonnescherm gekoppeld via Tahoma Switch, en heb ik de Airco’s van Daikin kunnen koppelen. Nog niet gelukt om de zonnepanelen van Solax te koppelen, dus die heb ik bij Homey aangevraagd. Dus de conclusie is: Homey is denk ik inderdaad de goede opvolger van die onprofessionele stakkers van Olisto, maar al met al ben ik nog wel even zoet om de boel hier draaiend te krijgen. Thanks, ik laat nog wel een keer weer van me horen. Gr Jeroen