NFC (smart)tag maken met Olisto connect en een oude OV chipkaart

Met Olisto connect gaan alle lampen van @rosemarije Venema uit als zij haar telefoon op een smarttag (oude OV chipkaart in dit geval) naast haar bed legt. Wil jij dit ook? Volg dan eenvoudig de onderstaande stappen:

  1. Je download een NFC retag app zoals: 'NFC retag’. (https://play.google.com/store/apps/details… of ‎NFC Actions on the App Store)
  2. Je maakt bij Olisto een Olsito connect aan. Zie hiervoor ook: Olisto Connect - Olisto
  3. In NFC retag voeg je een nieuwe tag toe, bijvoorbeeld een (oude) OV-chipkaart.
  4. In NFC retag kies je bij de nieuwe tag “run URL”.
  5. Als URL voer je de Activation URL in die je van Olisto ontving via mail.
  6. In Olisto koppel je de gewenste actie aan de Olisto connect.

Als je nu de OV-chipkaart (of welke NFC-tag je ook hebt gekozen) scant met je telefoon dan wordt de actie door Olisto uitgevoerd.

Dit is slechts één van de usecases die je met Olisto connect kan maken. Heb jij ook een leuke usecase? Deel hem dan vooral met ons.

Veel plezier met het spelen hiermee!

1 like

@Jelmer ,

Ik heb NFC Tags besteld in China. Uiteraard ga ik er in samenwerking van Triggi mooie/leuke dingen meemaken… Zodra ik wat heb om te delen, deel ik dit uiteraard met jullie! :wink:

1 like

Cool!
Laat inderdaad maar weten wat je er voor leuks mee gaat maken. Ben benieuwd! :smiley:

1 like

Ik heb een kleine wijziging die waarschijnlijk een stuk prettiger is.

Zoals hierboven staat omschreven wordt er elke keer een browser geopend, dat is op zich best irritant. Als je in NFC ReTag kiest bij de activity voor Labs > HttpGet en daar de URL inzet, dan kan je daaronder bij “Show Server Response as Pop-up” uitzetten.

Op die manier wordt er geen browser geopend die je weer moet afsluiten en krijg je ook geen popup :slight_smile::muscle::metal:

Verder een super tutorial van @rosemarije. Dit heeft mij ook weer inspiratie opgedaan voor andere ideetjes

2 likes

Handige toelichting, zelf was ik er inderdaad al achter… Inmiddels gebruik ik automate voor NFC tags, aangezien ik ook een IF daaraan kan koppelen…

1 like

Dat kan ik begrijpen al is Olisto een stuk laagdrempeliger natuurlijk.

1 like

Heel erg bedankt voor de nuttige toevoeging! :smiley:

1 like

Olisto gebruik ik uiteraard ook, om de acties uit tevoeren…
Als NFC tag word geactiveerd, dan gaat Olisto zijn taken doen…

Automate heb ik eigenlijk alleen om de trigger te activeren. Maar automate kan dit ook op basis van een IF, dus als ik mij nfc tag scan of als ik verder ben dan zoveel meter.

1 like

Ik ben nu ook aan het spelen met Automate… .Heb je Google Now voice command al getest? Als ik nu “Ok, Google welterusten” roep gaan de lichten beneden uit, Toon gaat op slaapstand en het slaapkamer licht gaat aan:)

Hilarisch :wink:

2 likes

Uiteraard heb ik die al eens getest…

Zie : https://forum.triggi.com/t/google-voice-in-samenwerking-met-triggi/456/3

2 likes

Hier was ik naar op zoek, thanks!

1 like

Samen met Jerry Ent hebben we nog een leuk artikel geschreven hierover: https://olisto.com/nfc-tags-samen-met-olisto/

Ik heb ook een poging gedaan met NFC-Retag en ook NFC-tools, maar in beide gevallen krijg ik bij o.a. de OV-chipkaart een melding : “NFC tagtype niet ondersteund”. Ook met een oudere hotel kamer kaart dezelfde melding. Enig idee wat dat kan zijn ? Android 7.0

Durf ik niet te zeggen waarom dit niet lukt @Rob_van_Osnabrugge. Het zou moeten werken bij Android toestellen!

Zou het een instelling op de telefoon kunnen zijn die anders zou moeten ? Heb een Samsung J5-2017

Ik krijg die melding ook op mijn S7 maar je kan het negeren. Het belangrijkste is dat het ID herkent wordt en dat kan je wel zien in NFC-Retag :slight_smile:

1 like

Je kan het niet negeren want er wordt gewoon niets opgeslagen…

HELP! IK Ian been triggers meer aan makes. Page inside-triggi-connect-use-nfc-control-home Not Found

Er zijn bij onze naamswijziging wat URL’s gewijzigd. Op https://olisto.com/inside-olisto-connect-use-nfc-control-home/ kun je het artikel nu vinden!