Locatie trigs olisto

iPhone 7 and iPhone 8, both with ios 12.3.1, App version 2.18.0.
Having problems with multiple devices location trigg but also with the location trigg itself. As I wrote this morning our lights go on yesterday evening because at least one of us was home and it was 15 minutes before sunset, so far so good. 6 minutes later the lights go off because we were both not home. Fact was that we were both still home. :thinking:

Any news on the Location trig updates as 2.24.1. still has problems

Helaas loopt dit topic al heel lang zo te zien. Ik ben ook benieuwd naar de status. Op mijn Android werkt de locatie Trigg geheel niet, en de ‘workaround’ wifi Trigg ook niet. Locatie is voor mij wel een grote plus van Olisto, bv in connectie met KIKA scenes.

Ook versie 4.24.2 geeft nog geen werkend systeem … Olisto wat is er toch aan de hand ?

Met de nieuwe app versie, 2.24.2, lijkt het locatie kanaal weer te werken op mijn Android. Mooi!

1 like

Ook voor al onze apparaten lijkt het weer te werken! Nu is het wel erg afhankelijk van een aantal factoren:

  • De radius van de geofence. Bij een grotere radius is het niet noodzakelijk om de precisie van het GPS signaal te gebruiken. Daardoor kan de geofence makkelijker gecontroleerd worden.
  • Batterijoptimalisatie. In 2.24.2 is er een instelling toegevoegd die toestaat dat Olisto continue actief is op de achtergrond nog steeds gegevens mag versturen. Als het goed is krijg je deze vraag meteen na het openen van Olisto bij 2.24.2. Ook onder instellingen moet de instelling voor hoge precisie aan staan.
  • De globale batterijinstelling. Verschillende merken telefoons (en Android versies) hebben daarnaast ook nog een globale instelling voor batterijoptimalisatie. Bij een Samsing telefoon op Android 9 is dat de Power mode. Als deze op power saving staat dan worden bepaalde taken vertraagd uitgevoerd. Hieronder vallen zowel geofence updates alsook datagebruik.
  • Recentelijk GPS gebruik. Als je recentelijk een app gebruikt hebt die GPD nodig heeft (zoals bijvoorbeeld Google Maps) dan zal de app sneller je locatie kunnen bemachtigen en dus ook de geofences beter checken.

De combinatie van al deze factoren kan ervoor zorgen dat de werking van geofences (als de app op de achtergrond draait) veel trager werkt dan je zou verwachten. Ook kan het de ene keer beter werken dan de andere keer. De update van een geofence zal meestal binnen 2-5 minuten zijn, maar kan soms tot 15-20 minuten duren afhankelijk van de bovenstaande factoren. De grootste problemen zijn vaak de volgende (versimpelde voorbeelden):

  • Je stelt een geofence in op een bepaalde rotonde. Op het moment dat je eroverheen rijdt wil je een melding ontvangen. Dit kan om twee redenen fout gaan:
    1. De telefoon checkt je locatie regelmatig, maar toevallig niet op het moment dat jij door die geofence rijdt.
    2. Je telefoon heeft de geofence wel gedetecteerd, maar door batterijoptimalisatie stuurt je telefoon pas 10 minuten later het bericht naar de Olisto-servers, waardoor de melding veel te laat binnenkomt.
  • Je stelt een geofence in rond je huis om je lampen aan te doen. Dit gaat vaak fout omdat mensen de radius om hun huis te klein instellen. Binnenshuis is het lastig een GPS signaal te krijgen. Daardoor (en door reflectie tegen/door muren) is het signaal vaak inaccuraat. Daardoor kan je geschatte locatie een eindje van je daadwerkelijke locatie zitten. Als dit precies buiten je geofence ligt, gaat het vaak mis.

tl;dr
Dus om te zorgen dat je geofences goed werken:

  • Zet alle batterijoptimalisaties van je telefoon uit
  • Activeer de achtergrond modi van Olisto
  • Maak relatief grote geofences
  • Realiseer dat een geofence update een paar minuten kan duren

Mocht het toch nog steeds niet werken, stuur dan even een berichtje naar @Michael (in het Engels, a.u.b). Die zal er dan induiken!

Remy, dank voor deze uitgebreide uitleg. Als ik het zo lees is het Wifi Monitoring kanaal een goed alternatief. Of zijn daar ook veel afhankelijkheden?

Ook hier is het enigszins afhankelijk van batterijoptimalisaties. Echter zijn er veel minder punten waar het mis kan gaan. Uit eigen ervaringen hebben we gemerkt dat waar op locatie gebaseerde triggs meestal minimaal een minuut nodig hebben, de op WiFi gebaseerde triggs maximaal een minuut nodig hebben. Dus ja, het is zeker een goed alternatief!

versie 2.24.2 zelfs even opnieuw geïnstalleerd maar geeft nog geen goed werkend systeem … Olisto wat is er toch aan de hand met die GPS locatie ?
MIsschien eens een poll doen bij wie het wel/niet goed werkt om meer duidelijkheid te krijgen over de status… ??

@Rob_van_Osnabrugge, mijn collega @Michael probeert al een tijdje contact met je op te nemen om naar jouw specifieke geval te kijken. Kan je even je privéberichten bekijken?

I have no idea if my message came through …

Het is helaas niet werkbaar. Het locatie kanaal werkt geheel onbetrouwbaar. Op zoek naar iets anders :-(.

Tot 21 juli deed mijn geofence het zeer betrouwbaar op mijn OnePlus 3t telefoon. De locatie triggs werkten feilloos. Maar nu doet niks het meer. Weggaan wordt niet meer gedetecteerd. Wat ik ook probeer. Misschien android 9 de boosdoener?

Het is inderdaad voor 95% te verwijten aan Android 9. We zijn nog steeds bezig met kijken waar we het kanaal kunnen verbeteren.

Controleer ook even de stappen op https://dontkillmyapp.com/ om te zorgen dat Olisto niet wordt uitgeschakeld

Ik vrees dat het een terug kerend probleem blijft. Olisto lijkt maar niet goed te werken op de locaties.
Je krijgt nog steeds de meest vreemde locaties op die tijden en vaak vergeet Olisto ook locaties te melden…
Olisto … los het nu eens op svp

Eens. Kan natuurlijk zijn dat de capaciteit bij Olisto te beperkt is, helaas.

Ik klaag niet snel, maar ook ik ben hier niet blij mee. Het werkte perfect bij mij en nu werken beide telefoons niet correct met het locatiekanaal. Dit heeft aanzienlijke gevolgen, waardoor veel zaken stuurloos zijn.

Okee, even een nieuw bericht over de locatie trigs. Nadat ik het 3 weken geleden had opgegeven, moet ik nu zeggen dat vanaf dat moment mijn locatie test-trigg en een ‘echte’ locatie trigg probleemloos hebben gewerkt, met 2 telefoons waarvan er minimaal 1 aanwezig moet zijn om lampen aan te schakelen vlak voor zonsondergang. Vraag me niet waarom, maar het werkt :slight_smile: (android v9 telefoon).

Voor iOS was er inderdaad een tijdelijke bug. Deze is opgelost in 2.24.4 die gisteren is gelanceerd. Voor android hangt het nog steeds af van batterijoptimalisatie. Hiervoor zijn we nog steeds bezig met werkbare oplossingen (bijvoorbeeld de gebruiker een afweging te laten maken tussen batterijgebruik en accurate geofences).