Locatie betreden of verlaten trigger

App version: __________
Phone OS: ________
Problem description:

LS
Het locatie kanaal is krachtig en werkt als je de iPhone goed instelt prima, maar…
De trigger “Een toestel heeft locatie betreden of verlaten” is onlogisch want - het is op internet ook al eens gesteld - ik wil weten of iemand de locatie heeft betreden (dus alleen triggeren bij betreden niet bij verlaten).
Dat is nodig voor een heel bruikbare trigger, bv: doe het licht van de hal aan als het nacht is en als de 1e van 3 personen in huishouden thuiskomt (dus aankomt in een leeg huis).
Dat laatste kan dus niet met de “betreden of verlaten trigger”, want het licht in de hal moet natuurlijk niet aan gaan als iemand op 190m van huis de geofence-area verlaat en er nog iemand in huis achterblijft (dat gebeurt met huidige betreden/verlaten-trigger).
En als je triggert op: er is nog 1 iemand thuis, gaat het licht in de hal ook aan als er iemand thuis is en het nacht wordt, dat moet dus ook niet.
Op het internet heeft iemand gezegd dat hij gebruikt maakt van Olisto connect met een variabele waarin je bijhoudt of er iemand thuis is, maar dat lost het probleem niet op omdat ook die variabele wordt gevoed door de locatie-triggers. Dus ook die variabele weet het verschil niet tussen “iemand komt in een leeg huis” en “iemand blijft als laatste achter”, en dat is wel wat anders! Daarvoor heb je de trigger “iemand betreedt locatie” nodig.
Is hier een oplossing voor te bedelen?
Dank
Jan

Hallo @JanB,
Als ik je verhaal goed begrijp wil je dat het licht aan gaat als er iemand thuis komt terwijl het al nacht is, maar niet als het nacht wordt terwijl er al mensen thuis zijn?
Hoe bepaal je of het ‘nacht’ is? Met de zon onder conditie?

Hallo Daniël
Ja precies, bv met de Zon of met tijd maakt niet uit. Dat is niet het probleem. Wat me niet lukt is triggeren dat er iemand in een leeg huis thuis komt. Met beschikbare tools triggert dan ook de situatie: er blijft 1 iemand achter (als de een-na-laatste vertrekt) en dat is natuurlijk iets anders
Dank voor meedenken
Jan

@JanB, ik denk dat er wel een oplossing te verzinnen is met een combinatie van triggs en condities, maar dat wordt wel snel ingewikkeld. Je zou bijvoorbeeld per telefoon een trigg kunnen maken zoals ‘Als locatie thuis betreden of verlaten (telefoon X) EN iemand thuis (telefoon X) Dan…’. Die zou dan alleen moeten afgaan als telefoon X net thuis komt.
Als je actie meer is dan simpel een lamp schakelen dan zou je nog een connector kunnen gebruiken om de acties niet voor elke gebruiker te hoeven herhalen (per gebruiker: Als … dan activeer connector X, en een extra trigg: Als connector X geactiveerd dan …(de acties als er iemand thuiskomt).

Schakelt de lamp ook vanzelf weer uit, met bijvoorbeeld een timer? Zo ja, dan is het misschien iets om je af te vragen of het de extra complexiteit waard is om te voorkomen dat de lamp af en toe een paar minuten voor niets aan gaat als iemand het huis verlaat terwijl iemand anders achterblijft.
Daarnaast is het goed om in gedachten te houden dat locatiebepaling in de praktijk waarschijnlijk vaak te traag zal zijn om daadwerkelijk te reageren voordat je thuis bent. Als de lamp aan gaat een minuut na dat je thuis bent gekomen heeft ook niemand daar iets aan. Om dat probleem te beperken kan het helpen om een grotere straal in te stellen, zodat er meer tijd is tussen het moment dat je de cirkel betreedt en het moment dat je echt voor de deur staat. Betekent wel dat je eventuele uitschakeltijd ook moet verlengen.

Technisch gezien zouden we best een nieuwe conditie kunnen toevoegen om te checken of de huidige transitie een ‘betreden’ of ‘verlaten’ is. Het probleem daar is dat het moeilijk wordt om duidelijk te maken welke conditie precies wat doet en wanneer gebruikt moet worden. Dat zou ervoor zorgen dat het kanaal onbegrijpelijk wordt voor veel gebruikers.

Beste Daniël

Grappig dat je meedenkt!

De door jou gesuggereerde oplossing:

Als locatie thuis betreden of verlaten (telefoon X) EN iemand thuis (telefoon X) Dan…’.

Is precies wat ik probeerde, maar je kunt bij de trigger “betreden of verlaten” niet aangeven WELK toestel… alleen EEN toestel: “Iemand heeft de locatie betreden”… dat zorgt ervoor dat hij ook triggert als ik thuis blijf als enige nadat een ander toestel thuis verlaat…

De overige opmerkingen helemaal mee eens. Snap ik. Maar tot nu toe werkt de straal van 190m prima…

Groet
Jan

Hoi @JanB, ik heb me inderdaad vergist in de instellingen van de ‘betreden/verlaten’ conditie. Wat je dan zou kunnen proberen:

  • Per toestel een trigg: Als … thuis Dan activeer connector ‘iemand komt thuis’
  • Een trigg: Als connector ‘iemand komt thuis’ wordt geactiveerd En het is nacht Dan schakel lamp etc

Activatie van een connector is een ‘gebeurtenis’, in tegenstelling tot het ‘thuis zijn van iemand’, wat een toestand is. Door er met de connector een gebeurtenis van te ‘maken’ zou de trigg alleen af moeten gaan op het moment dat er iemand thuis komt.

Dag Daniel,

ik heb hetzelfde probleem als Jan. Mijn vrouw vertrekt met de vroege shift werken en mijn trig (zoals Jan gemaakt heeft) Inkomhal Lamp gaat aan omdat ik nog in bed lig!!!
Met die connector is me (nog) niet helemaal duidelijk
Per toestel een trig Als…thuis dan set connector XXX. Hoe bepaal je nu juist of iemand “thuis” is/komt?

Ha RonnyL

Ik heb het werkend:

Voor ieder persoon heb je een setje van 2 triggers nodig. Ik heb 3 personen M, J en N.

Daarbij heb ik 2 Olisto Connect variabelen aangemaakt. De ene heet “Thuis0” en de andere “Thuis”. Je snapt straks waarom.

Dan heb ik een trigger die de Olisto Connect “Thuis0” activeert met een specifiek karakter bv “M” (duidend op de persoon thuiskomt):

ALS alle geselecteerde toestellen zijn op locatie Thuis (alleen M aangevinkt)

DAN Activeer (Olisto Connect) Thuis0 met “M”

Dan moet ik nog vaststellen dat de andere 2 personen NIET thuis zijn:

ALS (Olisto Connect) Thuis0 wordt geactiveerd

EN waarde Thuis0 = “M”

EN GEEN van geselecteerde toestellen zijn op locatie Thuis (J en N aangevinkt)

DAN activeer (Olisto Connect) “Thuis”

Bovenstaande 2 triggers maak je voor elke huisgenoot om vast te stelen dat hij/zij in een leeg huis aankomt (in plaats van er in zijn/haar eentje zijn)

En dan kun je doen wat je wilt met

ALS (Olisto Connect) “Thuis” wordt geactiveerd

DAN licht aan (oid)

Dus iedereen die als eerste thuiskomt activeert de laatstgenoemde trigger. En hij activeert niet als iemand als laatste thuisblijft wanneer de een-na-laatste vertrekt…

En al helemaal niet als hij/zij thuiskomt terwijl er iemand anders thuis is.

Snappie ?

:wink:

Laat maar weten of het lukt.

Er zit zoals Daniël voorspelde wel wat “vertraging op de lijn”

Groet

Jan

1 like

Thx JanB, ik ga er nog ééntje maken…zo’n triggertje. Het lijkt me idd logisch zo met deze Connect variabelen.