Leefstijl monitoring via Iungo energie monitoring ouderen

App version: huidige__
Phone OS: android____
Problem description:
Op verzoek van een ouder alleen wonend familielid willen we monitoren of er tussen bv 8:00 en !0:00 uur meer als 1000 watt verbruikt is door een waterkoker of magnetron.
Als dit zo is geweest in dit blok van 2 uren hoef ik GEEN pushbericht.
Als dit verbruik er niet geweest is wil ik graag pas na 10:00 uur een pushbericht zodat we even contact opnemen met haar om te horen hoe het gaat.
Ik heb het bij mij gedeeltelijk werkend met dien verstande dat er vanaf 8:00 uur pushberichten gestuurd worden tot bv 9:30 omdat dan pas de waterkoker gebruikt wordt voor 5 minuten en dan gaat dit tot 10:00 uur door.
Ik probeer dit middels Olisto en Iungo te realiseren.
Olisto hoeft in dat tijdvenster 1 x minimaal 1000 Watt te zien en dan geen pusbericht te sturen maar als er geen 1000 Watt gemeten is door Iungo dan 1 pushbericht versturen zodat we het familielid kunnen bellen of het goed gaat.
In Iungo heb ik een koppeling aangemaakt voor Olisto die ondersteund wordt door Iungo met een koppelcode. In de Olisto app tijdvenster gemaakt en trigger met Olisto connect
Heeft iemand een idee?

Hoi Grieko, wat een goede toepassing!
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je de koppeling met Iungo hebt gemaakt, maar als ik het goed begrijp kun je al een conditie ‘verbruik is boven 1000 Watt’ maken?

Om te doen wat jij wilt is eigenlijk een variabele nodig om tussen 08:00 en 10:00 bij te houden of er hoog verbruik is geweest. Variabelen an sich hebben we in Olisto niet, maar je kunt wel een Olisto Connector als variabele ‘misbruiken’.

Wat je kunt doen:

  • Maak een Olisto connector, noem die bijvoorbeeld ‘verbruikGezien’

  • Maak een Trigg : Als tijd is 08:00 Dan zet connector verbruikGezien op nee

  • Maak een tweede Trigg: Als verbruik hoger dan 1000 DAN zet connector ‘verbruikGezien’ op ja

  • Maak een derde Trigg: Als tijd is 10:00 EN waarde van connector verbruikGezien is nee DAN stuur melding

Ik denk dat het daarmee zou moeten lukken. Succes!

@Daniel , ik ben nog niet zo bekend met de connectoren en triggeringen .
Maar als ik een trigger maak hoe kan ik dan "Als tijd is 08:00 Dan zet connector verbruikGezien op nee " zetten en " Als tijd is 10:00 EN waarde van connector verbruikGezien is nee DAN stuur melding " hoe zet ik een trigger op nee en ja ? kan dit met de voorwaarden die ik kan aanklikken?

In je trigg voeg je een actie toe bij de ‘Dan’. Daarvoor kies je: Olisto Connect -> Activeer connector met een waarde (de 2e optie). Dan vul je als waarde ja of nee in en vervolgens kies je de connector die je hiervoor wilt gebruiken.
Als er nog geen connectoren zijn om uit te kiezen en ook de mogelijkheid om er een aan te maken niet geboden wordt dan ga je naar Meer -> Kanalen -> Olisto Connect en gebruik je de + knop daar om connectoren met de gewenste naam toe te voegen.

Hallo Daniel, ik kon het op de jouw voorgestelde manier niet werkend krijgen maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn onbekendheid. Ik heb het nu werkend middels een timer die start en onder voorwaarde gestopt wordt. Als hij doorloopt omdat hij geen hoog genoeg vermogen heeft gemeten dan stuurt de trigger mails uit.
Ik heb inmiddels een conrtoller bij Iungo besteld voor mijn familielid.
Ook heb ik een wekelijkse test mail ingesteld via een extra trigger om te zien of het nog werkt .
Tot zover bedankt voor je hulp.

Hallo Grieko, mooi dat je het voor elkaar hebt gekregen! De oplossing met de timer is inderdaad misschien nog wel beter, in elk geval eenvoudiger, dan mijn voorstel :slight_smile: