Koppelen Nieuw Tahoma Kanaal

App version: nieuwste Versie
Phone OS: Android and IOS
**Problem description:
Ik probeer een Tahoma Kanaal te koppelen maar krijg dit niet voor elkaar. Lukt niet onder Android maar ook niet onder IOS. Help!

Ik krijg hem wel gekoppeld, maar kan vervolgens alleen CLOSE en OPEN doen. Geen mogelijkheid om iets 45% te laten schuiven. En een SCENE maken in de TAHOMA die je dan naar 45% kan, is wel mogelijk. Maar die kan je weer niet aanroepen in OLISTO.

Wel jammer dat dit niet werkt onder Olisto. Als ik terug kijk in het forum zijn er al een lange tijd problemen met de koppeling van Tahoma.

Ik heb dit net ook al in een paar andere reactie op TAHOMA gemeld. Het ziet er naar uit dat SCREENS wel zichtbaar zijn, maar ZONNESCHERMEN dus niet.

Kun je meer vertellen over wat er niet lukt @Paul1962 ?

Daniel, het lukt mij niet om het kanaal Somfy Tahoma te koppelen met olisto. Hij blijft hangen bij het toevoegen. Soms lijkt hij dan toegevoegd maar kan niets selecteren.

@Paul1962, Zou je screenshots kunnen toevoegen waarin we kunnen zien wat er mis gaat?

Eigenlijk gaat het al fout tijdens het koppelen van het kanaal.

En dat paarse scherm gaat dus niet weg?
Ik zie in onze logs dat Somfy meldt dat je geen apparaten hebt. Wellicht hetzelfde euvel als andere gebruikers, apparaten van het type ‘sunscreen’ die we van Somfy niet doorkrijgen (in tegenstelling tot apparaten van type ‘screen’)? In dat geval ook hier het advies dit bij Somfy aan te geven.

Inderdaad het paarse scherm gaat niet weg. Ik heb 3 zonneschermen en die zijn nu via IFTTT gekoppeld en dat werkt wel goed. Ook met Somfy Tahoma (Connexoon). Moet ik dan contact opnemen met Somfy?

Ja. Ze gaan het helaas niet direct voor je kunnen oplossen, maar als ze van hun klanten horen dat dit een probleem is komt het hopelijk een keer bij ze op de agenda. @Rai en andere gebruikers hebben hetzelfde probleem.
Als workaround zou je kunnen proberen om IFTTT vanuit Olisto te activeren dmv Olisto Connect en IFTTT webhooks. Daarvan zijn verschillende voorbeelden op het forum te vinden.

@Rai en @Paul1962, kunnen jullie me vertellen welke type schermen (of actuatoren) jullie precies hebben? Dan kijk ik of ik het ook opnieuw bij Somfy onder de aandacht kan brengen.

Daniel, ik hem 3 zonneschermen met elke een Somfy I/O motor.

Ik heb 2 zonneschermen. Volgens de documentatie zitten daar Sunea IO motoren in.

In 1 van de schermen zit ook nog SOMFY verlichting. Dat is een “Lighting receiver Variation IO”.

Ik heb dit telefonisch ook allemaal doorgegeven aan SOMFY. Telefoon nummer is “085-0438365” .

En Somfy zou moeten weten wat OLISTO is, want er staat zelfs een hele pagina hierover op hun website.

https://www.somfy.nl/smart-home/so-open-with-somfy/olisto

Nog even een toevoeging. Zojuist eens gekeken met IFTTT. Helaas kan je hier nog maar 3 gratis routines aanmaken. EN als ik verbind met TAHOMA, dan kan ik bij IFTTT alleen maar SCENARIOS kiezen. Dus om je scherm dan te kunnen bedienen, moet je b.v al 2 scenario’s maken. Scherm open en Scherm dicht. WIl je ook nog 60%, dan moet je die ook maken. Voor je het weet heb je wel heeeel veel SCENARIO’S.

En dan in IFTTT zie ik geen mogelijk hedi om dan de naam van een scenario in een variablele mee te geven. Dus moet je daar net zoveel WEBHOOKS aanmaken als Scenario’s. Dus als je er maar 3 gratis kan aanmaken per account, moet je dus ook heel veel extra accounts gaan maken.

Ik kwam echter ook nog de directe API aansturing van SOMFY tegen.

https://developer.somfy.com/

Ben er even mee bezig geweest, maar misschien doe ik iets fout, maar ook hier zie ik geen ZONNESCHERMEN. En als ik op de PRODUCTS tab klik, dan hebben ze het alleen over Blinds en Rolling Shutters. Zouden ze nou echt halverwege gestopt zijn met hun ontwikkeling?