KAKU aansturen met Google Home / Assistant

Totdat ik vandaag Olisto tegenkwam, was ik aan het twijfelen om van KAKU af te stappen, omdat ik graag met de Google Home de rolluiken en sommige KAKU lampen wil bedienen.

Dat hoeft dus niet meer, en dat scheelt een hoop geld en werk. Thanks! Omdat Google Home langzaam ons land binnensijpelt bij de Early adaptors, bij deze een tutorial.

Wat ik heb gedaan:

  1. Maak een connector aan in Olisto (noem deze bijvoorbeeld rolluik dicht)

  2. Maak via IFTTT een applet aan:

IF google assistant
THEN make a web request (url= connector url, method= get, content type= application/json)

  1. Ga naar de Olisto app, maak een nieuwe trigg

  2. kies voor olisto connect en kies je connector. Vul indien gevraagd de public key/ token in

  3. Voeg nu de actie toe die je de KAKU wil laten doen.

– doe dit ook voor de andere acties die je wil uitvoeren. Als ik nu tegen Google Home roep: bedtime, gaan de rolluiken dicht en de lampen uit (zowel hue als KAKU).

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

4 likes

Ik kwam gisteren bij GOOGLE HOME de “TRUST SMART HOME” als HOME CONTROL tegen. Dit moet er pas sinds een paar dagen zijn, want toen ik vorige week deze lijst doornam heb ik hem niet gezien. Omdat TRUS en KAKU (en COCO) hetzelfde is, kreeg ik dan ook in het inlog scherm de vraag om m’n account van de ICS-2000 op te geven. En ja wel hoor, al mijn lampen en scenes werden meteen toegevoegd aan de DEVICES en ROOMS in de GOOGLE HOME (mini).

Dus kan nu ZONDER OLISTO ineens al mijn lampen bedienen. En niet alleen aan en uit, maar ook dimmen en kleur veranderen (van mijn IKEA lamp). Ook alle SCENES zijn geladen, maar heb nog niet kunnen vinden hoe ik die kan aansturen. Ook mijn ZONNESCHERM schakelaar staat er tussen. Nog niet getest wat hiervoor het commando is.

Dus, helaas heeft OLISTO nu een beetje de boot gemist. Ik was al een heel eind met de combi van IFTTT en CONNECT om m’n lampen te bedienen, maar dit ging zeer omslachtig. Nu is in eens alles perfect aanstuurbaar. Zelfs kan ik een complete kamer in 1 keer aan of uit doen.

Beste Raimond, werkt het nog steeds?

Net gechat met Google, en dit topic laten zien, maar ze zeggen dat het niet mogelijk is. (nog niet in NL)

Ik twijfel behoorlijk tussen Alexa en Google, en wil graag zonder Olsito m’n ISC2000 kunnen aansturen.

Ik hoor graag snel van je!

Werkt nog steeds prima. Echter alleen in het Engels, Frans of Duits. Nederlands dus niet. Maar door in de devices en rooms binnen home engelse aliassen te maken kom je een heel eind. Dus voorlopig zeer tevreden.

Zoals in de blogpost over de rasberry pi is te lezen, heb ik ook de home zover dat hij mn PC kan aanzetten. Helaas wel via IFTTT. Maar die zou ook weer Olisto aan kunnen roepen.

O ja, inmiddels is naar de Trust Smart Home ook de KAKU zelf beschikbaar als kanaal. Helaas kunnen ze niet alle 2. Omdat ik al mijn aliassen en rooms al had gekoopeld, had ik geen zin om weer op nieuw te beginnen. Dus bij de Trust gebleven. Maar zijn verder toch identiek.

Super bedankt - werkt perfect, en precies wat ik nodig had!

Waarom zonder Olisto? Olisto heeft zoveel meerwaarde als je weet hoe je het moet gebruiken. Bijvoorbeeld door olisto Connect te gebruiken als een status (eten/slapen/ tv kijken). Hierdoor kan bijvoorbeeld weersafhankelijk een scene worden beinvloed. Bijvoorbeeld tijdens het eten als het donker wordt dat alsnog de verlichting aangaat…

Waarom zonder Olisto? Omdat het in dit topic ging over GOOGLE HOME en KAKU. Op dit moment heeft OLISTO dan geen toegevoegde waarde. Wel als je de KAKU wil aansturen met tijd, zon etc. Maar dus niet met je STEM.

Hey raimond.
Ik zie in google home mijn kaku nergens. Alleen de chromecasts in mijn netwerk.
Waar vind ik mijn kaku dan?
Mvg erwin

Zit in HOME onder HOME CONTROL. Dan rechts onder op de + KNOP. En dan zoeken op KLIK.