Is er ondersteuning voor SONOS

Komt er binnenkort een kanaal voor SONOS ?

3 likes

Hi @petervv22

We onderzoeken wat de beste methode is om zo’n kanaal te maken. Een vraag die ik aan jou zou willen stellen: Als er een Sonos kanaal is, zou je dat dan willen aansturen buiten je eigen WiFi netwerk? Dus bijvoorbeeld als je bijna thuis bent met de auto, je Sonos alvast aanspringt op een playlist?

Groet
Frank

@frank

Zodra ik connect met me wifi zou ik het aan willen kunnen sturen. Ik zou ook graag willen dat me sonos alarm automatisch 1.5 uur voor me eerste afspraak afgaat dan zou het perfect zijn voor mij! al zou de combi van me klik aan klik uit dimmer voor me spots langzaam aan laten gaan samen met het aanzetten van me alarm van de sonos het beste zijn!

1 like

Hoi Frank,

Als je met meerdere gezinsleden bent wordt dat niet zo gewaardeerd denk ik.
Dan eerder afhankelijk van wie er thuis komt en op voorwaarde dat er niemand thuis is.
Eerder zou het fijn zijn dat de Sonos uit gaat als iedereen uit huis is.
Wat ook fijn zou zijn, is dat de Sonos in de badkamer aan gaat als je daar het licht aan doet.

We ondersteunen nog niet gezinnen die samen iets met Triggi willen. Maar hierover kan ik wel zeggen dat we hier mee bezig zijn. Zowel technisch als in gebruik zijn hier nog grote slagen te maken, maar we hebben een idee hoe we dit willen gaan aanpakken.

Zou je het leuk vinden om te helpen testen, zodra we een eerste versie in beta hebben draaien?
Als je via een privé bericht je e-mail adres doorgeeft waarmee je een Triggi account hebt aangemaakt, dan kan ik dat regelen.

Sonos staat nog steeds hoog, heel hoog, op ons verlanglijstje.
Je mag ze benaderen hoor, met de vraag of ze zich ook bij Triggi willen voegen.

De trigg die je schets, lijkt mij ook wel wat. Liever vandaag nog dan morgen.

Patrick,

Ik ben ook zeer geĂŻnteresseerd in de koppeling met Sonos.
Kun je al een update geven?

Is het niet mogelijk om op de Sonos API aan te sluiten?
Ik hoor het graag!

Ik ken Sonos niet zo goed, maar ik heb zelf Yamaha Musiccast. Die is middels HTTP requests aan te sturen. Hiervoor gebruik ik Automate, naast Triggi, aangezien dit alleen kan in je eigen LAN


1 like

Het grootste issue wat we tegenkomen met Sonos is dat ze een API hebben die alleen lokaal werkt. Dus als je apparaat op hetzelfde netwerk zit als Sonos en je de Sonos bij wijze van spreken direct aanstuurt vanaf je telefoon, zoals je nu ook doet met de Sonos app of via een andere dienst als Spotify. Dat is echter niet altijd zoals Triggi werkt. Triggi werkt als een doorgeefluik naar de server van bijvoorbeeld Toon of Philips Hue. Wij geven de signalen door aan de server en die stuurt de apparaten aan. Dat doen wij dus niet zelf. Echter, bij Sonos is dat niet direct mogelijk tenzij je van je telefoon een soort “server” maakt. Daar zitten heel veel haken en ogen aan die niet direct zijn te overzien als je een app maakt als Triggi.

Open Source

Er zijn heel veel open source projecten die als een soort server werken voor Sonos. Je installeert deze op een Raspberry Pi of je NAS en je kunt aan de slag. Het probleem (zoals met zoveel open source) is dat dat een stap te ver is voor het grote publiek. Zelf installeren, zelf verantwoordelijk voor updates, zelf bugs fixen
daar begin je aan uit hobby en interesse. Niet voor een gezin die gewoon iets leuks wil doen met een draadloze connected audio speler. Daarnaast zijn veel van dit soort projecten niet schaalbaar voor diensten als de onze.

Extra diensten

Daar komt dan nog eens bij dat je aan alleen de Sonos eigenlijk niets hebt. Je moet altijd een extra dienst installeren. Spotify, Google Play, Apple Music, Deezer, noem ze maar op. Dat zou dan eveneens weer een extra kanaal worden.
Het is al met al niet onmogelijk, maar wel behoorlijk complex. We werken zo nu en dan aan wat use-cases maar de ideale werking en gebruiksmethode is er nog niet. Daarom zijn we zeker wel benieuwd hoe je Sonos zou willen gebruiken.

Hoe gebruik jij Sonos in Triggi?

Dus bij deze de open vraag: Hoe zou jij de Sonos in een trigg gebruiken? Wat is jouw usecase voor de koppeling met Sonos? Wat heb je zéker nodig en wat vind je minder belangrijk?

Ik zorg dat jullie input mee wordt genomen in de vervolg ontwikkeling!

1 like

Hallo Frank,

Ik zou deze willen gebruiken dat als ik morgens beneden kom en ik het licht ( of somfy rolluiken open doet) de Sonos begint met spelen.

Ook zou ik willen dat ik disconnect van mijn wifi netwerk de sonos uit gaat. (of als dit niet mogelijk is het stoppen van de sonos toe willen voegen aan mijn Button/trigger (huisverlaten)

Of wat leuk is als de kerst begint de playlist kerst begint te spelen. Of als de carnaval begint de carnaval muziek begint op die dag.

Wat ook een leuke kan zijn is dat als je in je agenda zet dat als er mensen op visite komen de sonos zachtjes begint met muziek spelen. Tevens kan je dan ook in je agenda zetten als je thuis werkt. “15 min Pauze” waardoor een leuke playlist begint te spelen.

Persoonlijk denk ik niet dat je buiten je huis je sonos wil bedienen met Triggi.

1 like

Beste Frank,

Ik heb nu al ingesteld dat mijn lampjes bij het wakker worden langzaam steeds feller gaan branden. Het zou heel fijn zijn als ik met die trigger ook mijn Sonos zou kunnen laten spelen (nu moet ik dat apart via de Sonos app programmeren).

Nog mooier zou zijn als dit andersom zou kunnen, dus de trigger vanuit Sonos: als ik geprogrammeerd heb dat de Sonos speakers op mijn slaapkamer op tijd x aangaan om mij te wekken, mijn lampen ook starten met de ‘wakker worden’ scùne (lampen gaan langzaam iets feller branden). Dus de trigger is dan als Sonos aan en tijdstip tussen 6-9u dan ook wakker-scùne.

Daarnaast sluit ik me bij bovenstaande aan: het zou leuk zijn om op basis van agenda- en/of andere triggers (verjaardagen, kerst, etc.) bepaalde muziek te laten starten zodra geregistreerd wordt dat er beweging in huis is. Of alles te laten stoppen zodra je het huis verlaat.

Ook ik zie geen use case voor het bedienen van Sonos als ik niet aangesloten op mijn eigen WiFi.

Gr

Edwin

1 like

[quote] ### Hoe gebruik jij Sonos in Triggi?

Dus bij deze de open vraag: Hoe zou jij de Sonos in een trigg gebruiken? Wat is jouw usecase voor de koppeling met Sonos? Wat heb je zéker nodig en wat vind je minder belangrijk?

Ik zorg dat jullie input mee wordt genomen in de vervolg ontwikkeling!
[/quote]

Mij lijkt het wel aardig dat ik bijvoorbeeld in de niet thuis / vakantie stand de sonos kan laten spelen ( via ofwel een tunein radio kanaal , of vanaf mijn muziek bieb etc ) als de lampen aangaan om te simuleren of er iemand thuis is.

Verjaardagen , sinterklaas , wakeup , "mood come home " vooringestelde playlist als ik vanavond thuiskom. ,
etc. Of gewoon grappige dingen, bv Als er beweging wordt gedetecteerd in de xx ruimte , speel xx playlist in ruimte xx en ruimte xxx. Als telefoonx op locatie is , speel na x minuten x playlist of song in ruimte x. Als het 31-December 23.59 is speel xxx en laat hue in alle kleuren knipperen, etc. etc. Genoeg leuke dingen te bedenken.

1 like

Hi Frank?

Al enig idee of Sonos een kanaal krijgt in Olisto? of misschien Amazon Alexa? Ik zie namelijk op diverse forums leuke koppelingen met de Sonos One en Alexa van amazon :-)
 het koppelen gaat dan niet direct via Sonos, maar Amazon Alexa
 dit doet ITTT ook al :slight_smile:

Ja dat klopt. Amazon Alexa staat hoog op de lijst


Zijn er naast Sonos ook ideen om een kanaal voor Denon HEOS toe te voegen?
En ik zou het dan vooral gebruiken om muziek aan te zetten als je thuiskomt, uit te zetten als je weggaat en toe te voegen aan bepaalde ‘nu’ triggs; bijv lampen dimmen, verwarming hoger en romantisch muziekje
:smile:
of reggea radio en groene, gele en rode verlichting aan.
Of als het tijd is om te koken gaat de verlichting en muziek in de keuken aan.

Goede ideeen @Frankw, Denon HEOS staat op onze wensenlijst, maar ik kan op dit moment nog geen indicatie geven wanneer en hoe we deze gaan ondersteunen


Met vriendelijke groet,
Frank Meeuwsen

Ik stuur mijn sonos nu aan in combinatie met de woning app van apple. (Alleen aan/uit en volumecontrol) Ik heb een homebridge op een raspi gezet.

Ik heb verder ook KaKu lampen en schakelaars en hue lampen. Deze kan ik nu allemaal met de woning app van apple en dus ook via siri bedienen dankzij Olisto.

Olisto connect aan homebridge gekoppeld en olisto aan Kaku.

Werkt super!!

Hi! Is er al meer duidelijk over koppeling tussen SONOS en Olisto?

Kijk maar eens in de app
 :wink:

Heb je het kanaal al in onze app gezien? Deze hebben wij een tijdje geleden toegevoegd! :smiley: @petervv22