Hue aan bij zonsondergang

Ik heb een trigger van jullie met “bij zonsondergang licht aan”. Helaas werkt dit niet bij mij.
Is het mogelijk om zelf daarvoor ook zelf een trigg te maken
Ben wel een leek met zoiets te maken.
Graag lees ik hoe ik dit kan maken.

Dat kan met triggi, maar waarom zou je dat doen als de hue app dit ook ondersteunt. In het Hue menu bij “Wekkers en Timers” kan je dit eenvoudig instellen.

Daar kan je ook een vertraging toepassen, dus b.v. zonsondergang een half uur vroeger zetten. Dat heb ik gedaan omdat de werkelijke tijd van de zonsondergang net iets te laat is voor de lampen, zeker als het bewolkt is.

Mijn ervaring is dat zonsondergang puur op tijdstip niet de meest handige manier is. Ik heb een algoritme gemaakt dat mbt tijdstip astral data (zon hoogte/hoek) gecombineerd met realtime KNMI gegevens (wolken dek) en de hoeveelheid Zonlicht die gemeten wordt op de KNMI sensor in de buurt. (deze sensoren van het KNMI kan je uitlezen je krijgt behoorlijk wat live data terug). Dan werkt het redelijk goed in de zomer en de winter.

Probleem met bovenstaande is dat het locatie afhankelijk is. Dus waar je woning is bepaald ook waneer je je lichten aan wilt hebben. Dus ook al zou ik je mijn connector delen heb je er niet veel aan tenzij jij in de buurt woont :wink:

Bovenstaande gebruik ik ook om mijn zonneweringen aan sturen icm voorspeelde regen (uit de buienradar) api.

Nootdorp in de buurt? :wink:

Ja nou je vraag heeft me aan het denken gezet. Ik kan een connector delen die op basis van die gegevens wel de zonsopgang en ondergang op basis van licht hoeveelheid triggert. Ik gebruik daarvoor het gemiddelde van 3 KNMI stations. Rotterdam the Haghe airport, Voorschoten en hoek van Holland. Als je in die driehoek zit zou het best goed moeten werken. Ik maak dan 2 publieke connectors 1 voor de ochtend en 1 voor de avond. Het is het proberen waard.

2 likes

Dat is wel een heel interessante optie want zeker deze dagen klaagt moeders dat het licht te laat aan gaat, en te vroeg als het onbewolkt is.

Toevallig dezelfde woonplaats als ReneH afbeelding

Ik 2 connectors die je kan gebruiken.

1 tje geeft de regen die gaat vallen in Nootdorp voor in de komende 30. min. (data komt van buienradar).
De andere geeft de actuele zonkracht als gem. metingen uit de 3 KMNI stations (voorschoten / rotterdam / hoek van holland).

Ik gebruik de bovenstaande connectors nu zelf in proef voor mijn zonneschermen. met de condities (daytime) en actueel weertypes. Dan zit je volgens mij helemaal goed.

Deze connectors hebben values.
mbt regen: 0 - 77 (is zeer ligt tot geen). Boven de 77 dan komt er serieuze regen (genoeg om je zon weringen op te laten trekken).

De zonkracht connector geeft wm/2 (dus onder de 20) is best wel donker. Ik zelf gebruik een limit van 25 W/m2 voor mijn tuin verlichting en zonnescherm.

dit is de token voor de regenval (nootdorp) AkGomW48Z-3 (kan je zelf een connector aanmaken)

dit is de token voor de zonkracht (driehoek voorburg, rotterdam, den haag) AdWYtg0agJq

Hoi, ik heb dit geprobeerd met de lux meter in de HUE bewegingssensor. Gevolg was dat het licht steeds aan en uit ging. Dit kwam doordat de helderheid net onder en boven de ingestelde helderheidsgrens (Lux) kwam. (De zon kieperde uiteraard niet in 1 keer onder de horizon :wink:)
Met de connectors die je gemaakt hebt, heb je dit probleem niet?

Dankjewel voor het delen Marthijn, ik ga het eens testen.
Heb je ook ervaring met een interval om de waarde te testen, bv om te constateren dat het niet meer regent of dat het toch weer lichter is geworden.