Gebruik status in router voor aanwezigheid/afwezigheid om bijvoorbeeld Toon te bedienen

Vraag.

Is het mogelijk om de aanwezigheid en afwezigheid van smartphones op mijn router te gebruiken om bijvoorbeeld Toon aan te sturen (of andere triggs obv aanwezig/ afwezig)?
Mijn (TP-Link Deco) router weet welke iPhone aanwezig is op het WiFi netwerk.
Gezien de instabiliteit van het locatie kanaal wat uitgaat van de aanwezigheid en afwezigheid van iPhones en de afhankelijkheid van de juiste software versie en instellingen van de Olisto app op de afzonderlijke iPhones is dit wellicht een stabielere oplossing.

Zou dit mogelijk gemaakt kunnen worden? Of stuit dit op praktische bezwaren?

Heb je al eens gekeken naar de app Automate? Kan een interessante aanvulling zijn op Olisto

Is dat een app voor iPhone?
Kan die app niet vinden in de iOS AppStore.
Op iOS heb je wel Opdrachten(shortcuts) waarmee je tegenwoordig erg veel kan. Ook automatisering. Echter werkt de WiFi trigger daar (nog) niet automatisch. Mocht dat wel zo zijn dan is het nog de vraag hoe de Toon te bedienen.

Bij de condities van een trigg heb je Wifi monitoring.
Daar kan kan je 2 parameters opgeven laatst verbonden netwerk (ssid) en wel/niet verbonden zijn.
bv.
als:
Laast verbonden Wifi is: “mijn ssid”
Toestel is verbonden met Wifi
Dan:
zet toon op thuis

Volgens mij moet je daarmee exact kunnen bereiken wat je wilde.
ps.
gebruik android, weet niet of Apple dit toelaat.

Jeroen,

Bedankt voor de tip.
Het Olisto wifi kanaal is voor iphone niet te gebruiken.
Alleen locatie is beschikbaar. Maar dat is een stuk minder betrouwbaar.
Zou mooi zijn als voor iOS het wifi kanaal ook beschikbaar zou komen.

Arjan

Neem aan dat je de Shortcuts/Opdrachten app op iOS bedoelt.
Daar heb ik al mee zitten experimenteren.
Een paar problemen:

  1. Je moet altijd de actie nog bevestigen. Echt automatisch gaat het dus niet. En dan is het in een gezinssituatie eigenlijk al geen optie meer.
  2. Zou niet weten hoe je dit (als je het zou willen) voor het hele gezin zou moeten instellen. (Als alle toestellen niet op locatie of verbonden met wifi dan Toon op WEG, en als er een toestel op locatie is of verbonden met wifi dan Toon op Programma)

Beste Arjan,

Dit zou alleen kunnen als je een service op je router (of een apparaat op je netwerk) kan laten draaien dit een http-bericht stuurt naar een Olisto Connect-eindpunt zodra je iPhone met de router verbindt. We hebben die mogelijkheid niet om hier zomaar achter te komen.

Het WiFi-kanaal is niet beschikbaar voor iOS omdat Apple dit niet toestaat (en de mogelijkheid niet biedt) en waarschijnlijk ook nooit zal toestaan.

Met de nieuwe update van de Olisto app (vanaf 2.24.2) zou de betrouwbaarheid van iOS toch een stuk beter moeten zijn.