Couldn't operate device. Somfy api error

Het maakt niet uit wat ik doe (zonnescerm open of dicht, jalozieën open of dicht), elke keer is er wel 1 of 2 die niet luisteren. Telkens weer diezelfde error: “Couldn’t operate device. Somfy api error”.

Doe ik dezelfde handeling meteen na deze error manueel via de Somfy app dan luisteren de devices wel gewoon.

Kunnen jullie dus in je logs eens gaan snuffelen wat er precies mis loopt met die API? Hopelijk krijgen jullie van Somfy de nodige support en kunnen jullie zo tot een oplossing komen.

Daarnaast, indien die API error jullie wel de nodige info bezorgd, kan er dan bij een error niet de actie nog eens herhaald worden? En dan uiteraard liefst enkel het device dat faalde.

… niemand?

Excuus voor het late antwoord. Ik zal het bij de collega neerleggen die meer weet van Somfy. Zou je misschien in een privébericht je gebruikersnaam naar mij kunnen sturen samen met de datum waarop dit voor het laatst is voorgekomen, dan kunnen wij kijken wat er misgaat.

Het blijkt inderdaad een beperking te zijn van de API. Voor nu is het opgelost door een retry delay van 30 seconden in te stellen. Niet ideaal, maar met onze testen lijkt het nu opgelost te zijn. Laat even weten of het bij jou ook werkt!

Ik ervaar sinds een paar dagen hetzelfde probleem. De Tahoma box is afgelopen week ook geüpdated naar versie 2022.3.4-8, het kan haast niet anders dat dit er mee te maken heeft. Hiervoor nooit problemen gehad.

Is dit probleem bekend bij jullie?

Hoi,
Gisteren een opmerking op de website van somfy geplaatst. Werd vanmorgen keurig gebeld door de supportafdeling. De api is idd dichtgezet en wordt ook niet meer in de nabije toekomst hergebruikt. Wel kun je nog iftti gebruiken.

Mja, blijkbaar zijn ze met hun eigen API gestopt en gebruiken ze voortaan Overkiz hiervoor. Er is dus wel nog steeds een API maar Olisto zal deze nieuwe API eerst moeten toevoegen.

Bedankt voor de suggestie, we gaan hiernaar kijken.

Vandaag volgend bericht… Klopt dit?
Ze hadden toch gewoon een nieuwe API zoals in mijn eerder bericht hierboven? Supporteerd die geen externe connecties?

BlockquoteSomfy Tahomo channel
Dear Olisto user,
You are receiving this email because you currently have the Somfy Tahoma channel connected in your Olisto App.
Sadly we have to inform you that we will no longer be supporting the Somfy Tahoma channel. Their systems no longer allow external connections and therefore Olisto can no longer access your Somfy Tahoma devices.
All triggs that contain conditions or actions of the Somfy Tahoma channel will be marked as broken in the Olisto App. To restore functionality without the broken Channel, please edit the trigg and remove the broken condition(s) and/or action(s) and save the trigg. Furthermore, the Somfy Tahoma Channel will no longer be accessible through the app.
We apologize for any inconvenience. If this greatly affects you, please check out one of the alternative brands, or contact Somfy Tahoma to urge them to re-establish the possibility for connections.
Kind regards,
The Olisto Team