Simulatie van aanwezigheid tijdens vakantieperiode

Ik zoek ondersteuning van het volgende: Tijdens afwezigheid van een aantal dagen zorgt de app er voor dat mijn klikaanklikuit schakelaars op willekeurige tijdstippen (maar gelegen tussen door de gebruiker te bepalen tijden) aan en uitschakelen (wel met een minimale tijdspanne door de gebruiker in te geven), en ook in willekeurige volgorde.

Het grote verhaal hierachter is dat ik simulatie van aanwezigheid van personen wil zien terwijl er eigenlijk niemand thuis is (bijvoorbeeld tijdens vakantie). Dus NIET op vaststaande tijdstippen de schakelaars laten schakelen, en ook NIET in vaste volgorde.

Idealiter zou deze feature “aanwezigheid tijdens vakantie” (of iets dergelijks) genoemd worden in de app, en kan de gebruiker zelf de schakelaars aangeven die mee moeten doen in de simulatiemodus (dus ook schakelaars moeten kunnen (de)selecteren). En deze modus zou aangezet kunnen worden tijdens een bepaalde periode.

Veel van bovenstaande features wordt al “verspreid” in de app ondersteund, maar het is nog niet samengevoegd in een aanwezigheids simuatle modus, maar belangrijker de willekeurigheid in tijdstippen/volgordes wordt nog niet ondersteund.

Zijn er meer mensen die dit graag zouden willen ondersteund zien worden?

NB: ik het het hier over klikaanklikuit schakelaars maar dat geldt natuurlijk ook voor andere schakelbare producten.

Dit werkt al prima bij mij. Je hebt neem ik aan regels aangemaakt in de ICS2000. Vervolgens maak je een scene aan die je iets als “vakantieprogrammering aan” noemt, waarin je alle regels inschakelt. Eenzelfde scene kan je maken met “vakantieprgrammering uit”, waarin je alle regels uitschakelt. Vervolgens kan je op basis van een flinke radius van je woonadres (80km?) middels het locatiekanaal (als die werkt) deze scenes laten in- en uitschakelen.

@prinsreinier

dank je voor je reactie, alleen wat bedoel je met het “locatiekanaal”?

Het locatiekanaal van Olisto.

@prinsreinier Dank je, ik trof in de Olisto app ook aan de mogelijkheid om op datum een scene te activeren.
Dit lijkt precies te voldoen aan wat ik zocht. Alleen vind ik het niet ideaal om meerdere apps (2 in dit geval) gebruik te moeten maken (scenes en regels definieren in KlikaanKlikuit app, en de trigger voor wat betreft periode (of locatie) in Olisto. Het zou toch wel mooi zijn als dit allemaal in 1 app zou kunnen, vind je niet?

Ik heb zoiets al eeerder gevraagd, zie KaKu : Hoe random licht aan en uit voor een bepaalde tijd

Ik vermoed het moeilijke is de random aan/uit schakelingen binnen een bepaalde periode…Hoe doet @prinsreinier dit?

nee

Daar heeft de ICS2000 juist een functie voor. Regels met een willekeurig moment binnen een tijdsbestek

je hebt dit liever niet in 1 app bedoel je? Kun je dat toelichten?

Dat is een ander niveau van regelen. Dit maakt het gehele systeem ook minder zeker. Handelingen die je op een lager niveau kan uitvoeren, moet je niet op een hoger niveau uitvoeren.
Verminderde zekerheid heeft onder meer te maken met uitval van internet (of uitval van Olisto)

Maar nu met je met de afhankelijkheid dat 2 apps met elkaar moeten communiceren, is ook een toename van kwetsbaarheid (dus minder zeker), die communicatie kan wegvallen, 1 app wordt geupdate terwijl de andere nog niet is geupdate etc. Ook vanuit beheersoptiek minder praktisch.

De ICS werkt lokaal. De app zit hier wezenlijk niet tussen. Elke communicatie van Olisto gaat (uiteraard) via de ICS. Hierdoor ontstaat een minder stabiel systeem. En bovenal resulteert dit in een wirwar van triggs…ik heb er nu al meer dan 70 en kan vertellen dat dat op vlak van onderhoud onwerkbaar is.

Snap je niet helemaal vrees ik. Maar verschillende apps voor functionaliteit die aan 1 apparaat gekoppeld is (ICS in dit geval), klinkt gewoon niet logisch. Deelfunctionaliteiten integreren tot 1 app. Beheert het makkelijkst en neemt minste ruimte in.

Ik zou ook graag een schema willen maken die ik aan kan zetten als ik een nacht, weekend of vakantie niet thuis ben.
Ik heb al veel gelezen en geprobeerd en weer gelezen maar ik begrijp er geen snars van.
Moet ik voor iedere lamp die ik op een bepaalde tijd aan wil laten gaan een eigen regel maken?
En dan al die verschillende regels in één scene zetten?
En die scene weer koppelen in Olisto?
Al met al lijkt het mij allemaal zo verschrikkelijk omslachtig.
Wie kan mij nou alsjeblieft goed uitleggen hoe ik bijvoorbeeld de tuin lamp achter achter en voordeurlamp 's avonds aan kan zetten en 's ochtends weer uit en een stuk of wat lampen gedurende de avond aan en uit kan zetten in 1 knop (op mobiel) die de naam van huis weg heeft of zo.