Nieuwe problemen na installatie van recente Olisto update (versie 2.27.0)

Inmiddels iPhone SE ge-update naar 3.15 en vandaag meldt de telefoon zich nog steeds (via IFTTT nog geen pushbericht via Olisto) bij verlaten en terugkomen thuislocatie. Of te wel Geofencing doet het en ik heb nog steeds geen idee waarom dit nu wel weer werkt.

Ik heb het idee dat het Geofencing probleem mogelijk een oorzaak kan hebben in het feit dat om de een of andere reden de Olisto app niet altijd op de achtergrond blijft werken. Ik merk dit ook aan het feit dat de widgets regelmatig verdwijnen en pas weer actief worden als je de app opnieuw opent.
Ik heb geen idee waarom de app niet ‘in functie’ blijft daar de instellingen toch echt goed staan. Dit probleem heb ik b.v. met de Tado app (thermostaat) of de IFTTT app nog niet meegemaakt. Ik gebruik daarom nu maar de Away- en Home-mode van de Tado voor het aansturen van weg of thuis in de Olisto triggs tot dat het Geofencing probleem is opgelost.

Top @GEenMO dat je naar een verband zoekt om een mogelijke oorzaak van het geo-fencing probleem bloot te leggen.
Het probleem met het regelmatig wegvallen van de iconen op de iOS widget bestaat al heel erg lang. In die tijd werkte geo-fencing wel altijd. Ik betwijfel daarom dat het iets met elkaar te maken zou hebben.

Verbaas mij overigens wel over het feit dat een oplossing, voor het wegvallen van de iconen op de widget als ook het probleem met geo-fencing, zo extreem lang moet duren.
Ze geven steeds aan dat het lastig is om te onderzoeken omdat het bij de één wel en de ander niet schijnt te werken. Maar waarom zijn er dan zoveel apps die gewoon goed met geo-fencing omgaan. Ligt het dan niet aan de kwaliteit van de ontwikkelaars bij Olisto?

Ik zie het aantal beoordelingssterren bij de iOS app met de maand minder worden. Daar moeten ze toch zelf ook niet blij van worden?

Het blijft weer verdacht stil met de update van de Push berichten

Heb de afgelopen week mbv een trigg met IFTTT notification de Geofencing van onze 2 iPhones vastgelegd en tot op heden is de ‘uit’ en ‘thuis’ melding foutloos verlopen zonder enig ingrijpen of aanpassingen. Of te wel Geofencing werkt bij ons op dit moment dus prima Weet echter nog steeds niet waarom het dan enige tijd terug helemaal niet werkte maar hoop dat het nu blijft werken zoals het hoort. Notification via IFTTT url werkt ook prima en is goed alternatief zolang de pushmelding niet werkt.

zou je uit kunnen leggen hoe Notification via IFTTT werkt

alvast bedankt

Beste Peter, dat is niet zo ingewikkeld:
IFTTT app downloaden en registreren
In tabblad GET MORE zoeken naar webhooks, starten en mbv knop DOCUMENTATION een url maken met een logische ‘event name‘ bv
https://maker.ifttt.com/trigger/iPhone_thuis/with/key/
en deze url kopiëren en bv in ‘Notities’ opslaan
Dan tabblad naar beneden schuiven en de knop CREATE kiezen
Druk op IF THIS en zoek WEBHOOKS activeer en kies RECIEVE A WEBREQUEST, vul hier de ‘event name‘ in en CREATE TRIGGER
Dan druk op THEN THAT en zoek NOTIFICATION en kies SEND A NOTIFICATION FROM THE IFTTT APP voer een bericht in en CREATE ACTION
Vervolgens kan je nu de gekopieerde url in Olisto gebruiken bij het CONNECT kanaal door te kiezen voor HTTP request, selecteer POST en kopieer hier de url naar toe (2e lijn op ‘Geen’ laten staan)
Hoop dat je er zo uitkomt maar het zou veel beter zijn als ze bij Olisto nu snel de pushmeldingen voor elkaar krijgen daar dat een stuk eenvoudiger werkt
PS je kan trouwens IFTTT ook andersom gebruiken
Bv bij IF het locatiekanaal te gebruiken en een bepaalde waarde aan een Olisto CONNECT variabele mee te geven die ja dan weer bij een Olisto trigg als voorwaarde kan gebruiken
Je moet dan wel eerst een variabele in Olisto CONNECT aanmaken natuurlijk en deze kan je dan in IFTTT een waarde geven bv
https://connect.olisto.com/c/BGhY2…?value=50

Alles werkt weer

Dear Olisto users,

in the weekend we released a new iOS app version (2.27.2) with the push notification fix.
We apologize for the inconvenience.

Thank you,
Michael

Helaas werkt de update bij ons voor geen meter!

Geofencing werkt nu niet meer

Hi ADO,
the new release fix the push notification issue on iOS. In your case is not working the geofence and/or the push notification? If both are not working are they used in the same trigg?

Thank you,
Michael

Bij mij werkte Geofencing vorige week perfect tot dat ik vanmorgen de Olisto app op mijn iPad en iPhone had ge-update. De pushmelding heeft nu wel gewerkt. Dat lijkt dus nu te zijn opgelost.
Ik kan straks controleren of de Geofencing op onze andere telefoon, nog niet ge-update, nog wel werkt Zal dat dan nog laten weten.
Graag jullie reactie waarom mogelijk de Geofencing nu (weer) niet werkt.

Geofencing werkt op onze 2 iPhones niet meer
Graag een suggestie wat te doen?

even uitloggen en opnieuw inloggen

Op alle apparaten opnieuw ingelogd en Geofencing en pushberichten werkt nu weer :+1:

Even een update van mijn kant.
Recentelijk mijn iOS geupgrade naar iOS 13.5.1
Nu ook gisteren de Olisto app geupdate naar versie 2.27.2

En inderdaad werken de push berichten weer.
Na eerst bij de Olisto app uitgelogd te zijn en daarna weer in te loggen lijkt geo-fencing ook weer te werken.

Ik zeg met opzet ‘lijkt’ geo-fencing weer te werken aangezien ik vanochtend twee uur rond mijn woning heb rondgewandeld om te zien waar hij detecteert dat ik de geo-zone uitloop en waar ik weer binnen de geo-zone kwam. En dat bleek wisselende resultaten op te leveren.
Soms zag de Olisto app niet dat ik uit geo-zone liep en soms had hij het niet door dat ik weer in de geo-zone kwam.
Het viel mij daarbij op dat dit soms te maken leek te hebben met het bekende probleem dat de Olisto app de verbinding met de server weer kwijt was. Andere keren was dat niet zo maar kon ik ook niet direct achterhalen waarom de geo-fencing niet detecteerde dat ik in of juist uit de zone liep (ik heb daar test triggers voor gemaakt).
Dus nu nog het probleem met het wegvallen van verbinding tussen de Olisto server(s) en de app en dan komen we nog eens ergens.

Ik ben het met JdV eens. Vandaag ook enkele testen gedaan en de Geofencing laat inderdaad steken vallen. Die keer dat een telefoon zich niet ‘thuis’ melde werd dit alsnog uitgevoerd nadat de Olisto app werd opgestart. Waarschijnlijk is de door JdV vermelde oorzaak dan ook terecht.
Hoop dat het Olisto team hier binnenkort hierover hun mening geeft.

Sinds dit weekend werken bij mij de push melding niet meer (ios 13.6 / app 2.27.0).
Reeds uitgelogd/app verwijderd etc etc niks lijkt te werken.
Iemand een idee wat de oplossing zou kunnen zijn?

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je hebt gedaan, maar als je zegt dat je de app opnieuw geïnstalleerd hebt dan begrijp ik niet dat je versie 2.27.0 hebt weten te installeren terwijl al weer enige tijd versie 2.27.2 de actuele versie is. Daar zijn de GPS en de push meldingen in opgelost en werken die naar behoren. Ook onder iOS 13.6.